بارداری احتمال ابتلا به کووید-۱۹ را افزایش نمی دهد

مرداد 29, 1401
61 بازدید

عضو هیات علمی گروه مامایی دانشگاه علوم‌پزشکی: بارداری احتمال ابتلا به کووید-۱۹ را افزایش نمی دهد اراک –پایگاه خبری چشم براه: استادیار و عضو هیئت علمی گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: افراد باردار بیشتر از جمعیت عمومی مستعد ابتلا به کرونا نیستند ولی احتمال شدت بیماری و بستری در بخش های ICU و […]

عضو هیات علمی گروه مامایی دانشگاه علوم‌پزشکی:

بارداری احتمال ابتلا به کووید-۱۹ را افزایش نمی دهد

اراک –پایگاه خبری چشم براه:
استادیار و عضو هیئت علمی گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: افراد باردار بیشتر از جمعیت عمومی مستعد ابتلا به کرونا نیستند ولی احتمال شدت بیماری و بستری در بخش های ICU و تهویه مکانیکی در آنها بیشتر است.

مهتاب عطارها افزود: حاملگی مادر را مستعد ابتلا بیشتر به کوید -۱۹ نمی کند، با این حال به دنبال تضعیف سیستم ایمنی در بارداری، اگر خانم بارداری به کرونا مبتلا شود، احتمال تجربه شدید تر بیماری و بستری در بخش ICU و تهویه مکانیکی بیشتر است.

وی اظهار کرد: همانند سایر افراد غیرباردار، داده‌های گزارش شده در خصوص افراد باردار نشان می‌دهد که عفونت‌ها در دوره غالب دلتا واریانت در مقایسه با عفونت‌های دوره پیش از دلتا و دوره‌ای که نوع Omicron غالب بوده است، با افزایش شدت بیماری همراه بود.
وی تاکید کرد: اگرچه اکثر افراد باردار آلوده(بیش از ۹۰ درصد)، بدون بستری شدن در بیمارستان بهبود می یابند، اما وخامت سریع بالینی می تواند رخ دهد و به نظر می رسد افراد حامله علامت دار در مقایسه با زنان غیرباردار علامت دار در سنین باروری در معرض خطر ابتلا به بیماری شدید و مرگ هستند.

وی خاطرنشان کرد: عوامل خطر ابتلا به بیماری شدید و مرگ در دوران بارداری عبارتند از سن بالاتر (به ویژه بیش از ۳۵ سال)، چاقی، بیماری های زمینه ای همراه (به ویژه فشار خون بالا، دیابت، یا بیش از یک بیماری همراه) و عدم انجام واکسیناسیون است لذا به واکسیناسیون مادران باردار توصیه اکید می‌شود.
در پایان، وی ادامه داد: از آنجایی که انتقال فرد به فرد راه اصلی انتقال SARS-CoV-2 بوده و تاکنون انتقال جنسی گزارش نشده است. همچنان استفاده از اقدامات پیشگیرانه شخصی مانند ماسک، فاصله گذاری فیزیکی، شستن مکرر دست ها با آب صابون یا ضدعفونی دست ها با استفاده از الکل حداقل ۶۰ درصد، بهبود تهویه داخلی منازل و مکان های عمومی، می تواند خطر انتقال را کاهش دهد.