تفرش به عنوان شهر ملی «تفرشی دوزی» ثبت ملی شد

آذر 20, 1400
657 بازدید

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی خبر داد، تفرش به عنوان شهر ملی «تفرشی دوزی» ثبت ملی شد   اراک– مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: با موافقت شورای راهبردی صنایع دستی، تفرش به عنوان شهر ملی «تفرشی دوزی» ثبت ملی شد. به گزارش خبرنگار چشم براه، به نقل از روابط عمومی […]

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی خبر داد،

تفرش به عنوان شهر ملی «تفرشی دوزی» ثبت ملی شد

 

اراک– مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: با موافقت شورای راهبردی صنایع دستی، تفرش به عنوان شهر ملی «تفرشی دوزی» ثبت ملی شد.

به گزارش خبرنگار چشم براه، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مصطفی مرزبان اظهار کرد: پرونده ثبت ملی تفرش به عنوان شهر ملی «تفرشی دوزی» (درویشی دوزی) در سال ۹۸ و ۹۹ تهیه شد و پس از کسب به نظر هیأت داوران کمیته ثبت ملی شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی کشور مورد تایید قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، با بیان اینکه پیش از این روستای سمقاور به عنوان روستای ملی منبت، از استان مرکزی ثبت شده است خاطرنشان کرد: برخی از آثار در حوزه صنایع‌دستی وجود دارند که برای اولین بار در منطقه خاصی کار شده و به همین دلیل به نام همان شهر نیز به ثبت رسیده است. تفرشی‌دوزی برای اولین بار در تفرش انجام شده و به نام همین شهر نیز به ثبت رسیده است.

مرزبان افزود: تفرشی‌دوزی یا درویش‌دوزی یکی از رودوزی‌های سنتی ایران است که هنرمندان شهرستان تفرش در آن تبحری دیرینه دارند. هنری که از شهرستان تفرش برخاسته است.

وی خاطرنشان کرد: در تیرماه ۱۳۹۸ شورای ثبت میراث ناملموس کشور هنر مهارت تولید تفرشی دوزی را به عنوان اثر ناملموس استان در فهرست آثار ملی به ثبت رساند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی اضافه کرد: تنوع در نقوش تفرشی دوزی از ویژگی های بارز آن است و گستردگی این نقش و نگارها که با تکرار تعداد بی شماری از نقوش هندسی به دست می آید.

مرزبان اظهار امیدواری کرد: ثبت تفرش به عنوان شهر ملی درویشی دوزی با همدلی و وفاق مسوولان این شهر و استان، بستر مناسبی برای آموزش، ترویج، توسعه فعالیت های هنری و حمایت از هنرمندان این هنر دیرینه فراهم کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با بیان اینکه پس از ثبت تفرش به عنوان شهر ملی تفرشی دوزی، دبیرخانه مربوطه در این شهر شکل می گیرد و به سیاستگذاری در زمینه آموزش، ترویج و حمایت از این هنر می پردازد، گفت: ثبت ملی شدن توجه بیشتری را به این منطقه معطوف می کند که لازم است برنامه ریزی مناسبی برای بهره گیری از این فرصت توسط بخش دولتی و مدیران شهری صورت گیرد.

مرزبان تاکید کرد: ثبت ملی شهرها در زمینه صنایع دستی به رونق اقتصادی و اشتغال در این بخش و همچنین صنعت گردشگری کمک بسیاری می کند و وزارت میراث فرهنگی نیز حمایت از این شهرها را در اولویت قرار می دهد.

وی با اشاره به اینکه عنوان شهر ملی یا جهانی دائمی نیست و عملکرد سالانه این مناطق برای حفظ عنوان، ارزیابی می شود، تصریح کرد: «مهمترین مسائلی که مورد ارزیابی قرار می گیرند اقدامات انجام شده در زمینه آموزش، ترویج، تبلیغات، نمادسازی، نامگذاری شهری، توسعه فعالیت های اقتصادی و اشتغال، حمایت از هنرمندان و برپایی نمایشگاه و حضور در نمایشگاه های ملی و بین المللی است.

وی افزود: در زمان حاضر تفرش دارای ۶۰ هنرمند و ۳۰ کارگاه فعال در زمینه تفرشی دوزی (درویشی دوزی) است و استادان مجرب و شناخته شده ای در این رشته دارد.

بیش از ۸۰۰۰ هنرمند در رشته های مختلف صنایع دستی و هنرهای سنتی در استان مرکزی فعال هستند.