ثبت ۲ غار شهرستان تفرش در فهرست میراث تاریخی- طبیعی ملی کشور  

مهر 22, 1401
183 بازدید

معاون میراث فرهنگی مرکزی: ثبت ۲ غار شهرستان تفرش در فهرست میراث تاریخی- طبیعی ملی کشور     اراک– پایگاه خبری چشم براه: معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، از پیشنهاد ثبت ۲غار شهرستان تفرش در فهرست میراث تاریخی طبیعی ملی کشور خبرداد و گفت: این دو غار در کوه های نقره […]

معاون میراث فرهنگی مرکزی:

ثبت ۲ غار شهرستان تفرش در فهرست میراث تاریخی- طبیعی ملی کشور

 

 

اراک– پایگاه خبری چشم براه:

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، از پیشنهاد ثبت ۲غار شهرستان تفرش در فهرست میراث تاریخی طبیعی ملی کشور خبرداد و گفت: این دو غار در کوه های نقره کمر ورودی این شهرستان واقع شدند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری چشم براه به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حسین محمودی اظهار کرد: پرونده پیشنهاد ثبت ۲ غار طبیعی- تاریخی در کوههای نقره کمر ورودی شهرستان تفرش برای ثبت در فهرست میراث طبیعی ملی کشور تهیه شده است.

وی بیان داشت: این غارها در کوه خشه بزرگ در ۱۵۰۰ متری جنوب روستای کوهین شهرستان تفرش قرار دارند و در زبان محلی به نامهای غار علی خورنده و غار گاو خوره معروف هستند.

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: در بازدید انجام‌شده از این غارها تیم کارشناسی اداره‌کل مستندات مورد نیاز برای تشکیل پرونده ثبتی این غارها را تهیه و اقدامات لازم برای ثبت این دو اثر طبیعی- تاریخی در فهرست آثار ملی کشور به انجام رسید.

 

براساس این گزارش، رییس گروه حفظ و احیا بناهای تاریخی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: این دو غار به فاصله ۱۰۰ متر در کنار هم قرار گرفته‌اند و در دوره ساسانی به عنوان نیایشگاه و در دوره سلجوقی به صورت سکونتگاه مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند.

شراهی با بیان اینکه این غارهای تاریخی و طبیعی به عنوان اثری زیبا و بکر در استان مورد توجه گردشگران است، خاطر نشان کرد: این دو غار از زیباترین غارهای استان و از مقاصد غارنوردان و دوستداران طبیعت در استان مرکزی هستند.

رییس گروه حفظ و احیا بناهای تاریخی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: به دلیل فعالیت معدن نقره کمر در اطراف این غارها و احتمال آسیب رساندن معدن به غار درصدد آن شدیم که غارها را به ثبت ملی برسانیم.

وی بیان کرد: اقدام برای ثبت این دو غار تاریخی و طبیعی در فهرست میراث طبیعی ملی می‌تواند برنامه‌های مدیریتی و حفاظتی مناسبی را در پی داشته باشد.