خیزش گرد و غبار از عراق به کشور/ چتر گرد و غبار روی استان مرکزی

اردیبهشت 14, 1401
191 بازدید

رییس دانشگاه علوم پزشکی مرکزی هشدار داد: خیزش گرد و غبار از عراق به کشور/ چتر گرد و غبار روی استان مرکزی   اراک– پایگاه خبری چشم براه: رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی از انتقال گرد و غبار از عراق به سمت کشور خبر داد و گفت: بررسی ها حاکی از مهیا بودن شرایط […]

رییس دانشگاه علوم پزشکی مرکزی هشدار داد:

خیزش گرد و غبار از عراق به کشور/ چتر گرد و غبار روی استان مرکزی

 

اراک– پایگاه خبری چشم براه:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی از انتقال گرد و غبار از عراق به سمت کشور خبر داد و گفت: بررسی ها حاکی از مهیا بودن شرایط خیزش گرد و خاک از عراق به کشور است.

به گزارش پایگاه خبری چشم براه به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی، سید محمد جمالیان بیان داشت: عبور موج کم ارتفاع لایه میانی جو تا روز شنبه موجب برخی ناپایداری ها، همراه با وزش باد شدید در استان خواهد شد. لذا از روز چهارشنبه مورخ ۱۴ اردیبهشت ماه تا روز شنبه مورخ ۱۷ اردیبهشت ماه احتمال خیزش گرد و خاک در کشور عراق و انتقال به نوار غربی کشور دور از انتظار نیست که در صورت وقوع استان مرکزی را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.

وی خاطر نشان کرد: در این راستا در بعضی از ساعات وزش باد نسبتاً شدید(در برخی از نقاط بیش از ۶۰ کیلومتر برساعت) و وزش باد شدید(در برخی از نقاط بیش از ۸۰ کیلومتر بر ساعت) پیش بینی می‌شود و احتمال وقوع برخی رگبارهای پراکنده و رعدو برق و احتمال تگرگ در ساعات بعدازظهر سه روز آینده به ویژه در بعدازظهر روز پنج شنبه محتمل است.

جمالیان، منطقه اثر این سامانه را اراک، فرودگاه، آشتیان، تفرش، خمین، خنداب، دلیجان، زرندیه، ساوه، شازند، غرق آباد، فراهان، کمیجان، محلات اعلام کرد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه در این شرایط جوی کاهش دید افقی و کیفیت هوا و وقوع صاعقه به ویژه در ساعت بعدازظهر روز پنج شنبه دور از انتظار نیست، توصیه می‌شود که همشهریان به ویژه گروه های حساس از تردد در اماکن رو باز اجتناب کنند و همچنین در زمان بروز گرد و خاک  بهتر است که کودکان، سالمندان، بیماران قلبی و آن‌هایی که ناراحتی‌های عفونی دارند، در روزهایی که حجم ریزگردها، غبار یا آلودگی هوا بالا است از منزل خارج نشوند و در صورت خروج حتما از ماسک استفاده کنند و کلیه مراکز درمانی آمادگی کامل را جهت ارایه خدمات لازم داشته باشند.

گفتنی است که “هشدار زرد رنگ” به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند و این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد.