ساماندهی میدان میوه و تره بار اراک پس از 20 سال

ساماندهی میدان میوه و تره بار اراک پس از 20 سال
مرداد 28, 1400
783 بازدید

اراک تنها شهریست که مدیریت میدان میوه و تره بار آن در اختیار شهرداری نیست! چشم براه: مرکز توزیع ناکارآمد یک کالا می تواند اکثر محوریت های رفاهی ، اقتصادی ، امنیتی یک شهر را مختل کند. از آنجایی که اراک تنها شهریست که مدیریت میدان میوه و تره بار آن در اختیار شهرداری نیست، […]

اراک تنها شهریست که مدیریت میدان میوه و تره بار آن در اختیار شهرداری نیست!

چشم براه: مرکز توزیع ناکارآمد یک کالا می تواند اکثر محوریت های رفاهی ، اقتصادی ، امنیتی یک شهر را مختل کند. از آنجایی که اراک تنها شهریست که مدیریت میدان میوه و تره بار آن در اختیار شهرداری نیست، سالیان سال است که این موضوع با مشکلات عدیده ای همراه شده است که برای حل این موضوع در صحن علنی شورای کلانشهر اراک بحث واگذاری مدیریت میدان میوه و تره بار از اداره تعاون روستایی به شهرداری اراک مطرح شد:
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی در نشست صحن علنی شورای اسلامی شهر اراک گفت: بر اساس ماده ۵۵ قانون شهری، مدیریت واحد میوه و تره‌بار و ایجاد و انظباط شهری بر عهده شهرداری است که باید مورد توجه قرار گیرد.
محسن خیرمند افزود: میدان امام خمینی( ره) و امام حسین( ع) در کمربندی شمالی شهر واقع شده و به لحاظ ترافیکی دو تقاطع پرحادثه هستند و چنانچه با تعامل و همکاری راه و شهرسازی جاده کنارگذر شمالی به جاده میوه و تره بار اراک آسفالت و متصل شود، علاوه بر کاهش تصادفات، از ورود کامیون به مرکز شهر نیز جلوگیری می‌ شود.
وی اظهار داشت: اکنون مدیریت این مرکز با تعاون روستایی استان مرکزی است اما متاسفانه وضعیت سرویس بهداشتی آنجا اصلا مناسب نبود. شما تصور کنید میخواهید ملکی را اجاره کنید قطعا هزینه های آن ملک برعهده موجر است و برای رفاه بهتر بر عهده مستاجر است. از آنجایی که مدیریت این مجموعه هزینه دارد پس بایستی درآمدهای آن نیز زیرنظر مدیریت هدایت شود.
خیرمند افزود: . در میدان تره بار قسمت های بسته بندی و اغذیه فروشی فشل است .بحث ما بحث واگذاری میدان نیست بلکه اعمال مدیریت و اخذ هزینه های مدیریت از خود مجموعه است اما آنچه که در حال حاضر رخ داده بر عهده تعاون روستایی بوده است.
وی تاکید داشت: واگذاری این مجموعه به پیمانکار دو اشکال بزرگ دارد اول آنکه مدیریت میدان میوه و تره بار جزء وظایف شهرداری محسوب می شود و اختیاراتی شهرداری دارد مانند بحث سد معبر که موجب ساماندهی اوضاع آنجا خواهد شد. بحث واگذاری مدیریت به بخش خصوصی از آنجایی که برخی اختیارات قانونی از بخش خصوصی سلب است دچار مشکل خواهد شد. از طرفی اگر انتقال اتفاق بیافتند شهرداری مجبور می شود هزینه ای را به اوقاف بپردازید. چرا که اگر یک زمین خام برای میدان درنظر گرفته شود از لحاظ زمانی و مالی برای شهرداری ارزان تر تمام می شود.
خیرمند در حاشیه این نشست عنوان کرد: در بحث ایجاد مدیریت واحد در میدان میوه و تره بار و ایجاد نظم شهری پیشنهاد داده ایم که موضوع به شهرداری واگذار شود. با بررسی ها یک سری مسائلی مطرح گردید که قرار شد کمیسیون خدمات شهری یک جلسه در این خصوص به همراه بازدید از این مکان فراهم کند و بعد از آن اگر جمع بندی کلی با اکثریت آرا به تصویب رسید در صحن علنی جلسه آینده مطرح خواهد شد. میدان میوه و تره بار قدیم مالکیت عرصه اش برای بهزیستی است که اختلافات حقوقی میان اتحادیه و بهزیستی به وجود آمد اما در حال حاضر آنجا به عنوان انبار استفاده می شود. امیدوار هستیم که بهزیستی روی این موضوع تصمیمات مناسبی بگیرد.
ایرج رضایی یکی از اعضای شورای پنجم کلانشهر اراک در این خصوص عنوان کرد: بنده معتقد هستم هر کجا که کسی نمیرد کار درست نمی شود. به تازگی مسئولین بعد سالیان سال به این فکر افتاده اند که این غده سرطانی را سامان دهند. جاده خمین قتلگاه است. وزارت راه و مسکن و شهرسازی هیچ کدام پاسخگو نیستند. حتما باید چند نفر کشته در این جاده دهد تا مسئولین هوشیار شوند؟
وی ادامه داد: مسائل شهری ما پیچیده و در هم تنیده است . شهرداری را ذبح کرده اند. اگر می خواهیم تره بار ساماندهی شود بایستی اوقاف هر کجا که زمین دارد به صورت رایگان در اختیار دهد تا شهرداری برای مدیریت آن اقدام کند. ما طرحی را مصوب کردیم ولی مصوبه ما در فرمانداری و هیات تطبیق به مشکل بر میخورد چون نماینده دادگستری نمی پذیرد. ما دم خروس را بپذیریم یا گردن غاز را.
رضایی تصریح کرد: اگر می خواهد اراک مدیریت شود بایستی دردهایش ریشه کن شود. بنده بسیار ناراحت هستم چرا که هر کجا شورای پنجم ورود کرد مشکل حل شد و هر کجا که مشکل حل نشد همواره ما را زیر سوال بردند. اگر می خواهید مشکل تره بار اراک حذف شود بایستی در زمین رایگان از بحث 10 درصد های حق شهرداری واگذار شود.
وی افزود: چطور زمین هایی که اوقاف می خواهد در اختیارتان قرار دهد و ما درخت های 50 ساله را به آنجا منتقل کنیم اما برای حل مشکل عموم مردم نمی توانید زمین در اختیار این افراد قرار دهید؟ عده ای هم روی این موضوع چنبره زده اند که اجازه نمی دهند مردم مشکلاتشان حل نشود.
خیرمند معاون پیشگیری دادگستری در تصدیق صحبت‌های رضایی عضو شورا پنجم اذعان داشت:
عملکرد راه و شهرسازی افتضاح هست و ما هنوز حیطه مسئولیت مشخصی برای وظایف خیلی از ادارات دولتی نداشتیم اما قبول احداث پل سنجان توسط شهرداری که جزو وظایف راه و شهرسازی بود و عملکرد این اداره در مورد جاده ازنا و …. نشان از عملکرد ضعیف ان دارد اما به تازگی و بعد از حیطه بندی جدید مشخص شده که پل زیر گذر منتهی به دانشگاه ازاد جزو محدوده شهری و از وظایف شهرداری است.

در ادامه مرتضی سورانه متذکر شد: برخی بحث ها کارشناسی بوده و بهتر است خود شهرداری در آن ورود پیدا کند.
همانطور که کشتارگاه صنعتی و کشتارگاه مرغی را شهرداری مدیریت می کند لازم است مدیریت میدان میوه و تره بار اراک نیز را شهرداری مدیریت کند. قطعا می دانید که مدیریت کشتارگاه هیچ سودی برای شهرداری نداشته اما امنیتی برای شهرمان ایجاد شده که دام پزشکی و محیط زیست به واسطه این مدیریت روند کشتار را تایید کند.
علی جعفر محصولی عضو شورای پنجم هم ضمن تصدیق صحبت‌های نجاتی رییس اتحادیه اضافه کرد:
از اول در جریان انتقال‌های صلبی و اجباری میوه فروشان در شهر اراک بوده‌ام و واقعاً در حق این عزیزان اجحاف شده اما مدیریت بدون مالکیت برای شهرداری معنایی ندارد و فقط در صورتی این مهم امکان پذیر است که مالکیت میدان میوه و تره بار از تعاون روستایی به شهرداری انتقال یابد.

شایان ذکر است که در این نشست مقرر شد بحث انتقال مدیریت میدان میوه و تره بار اراک از تعاون روستایی به شهرداری در کمیسیون خدمات شهری مورد بحث و بررسی و نظرات کارشناسی قرار گیرد و در صحن بعدی به تصویب رسد.