سد های خاکی و کانال‌های آبی آماده بلعیدن شناگران

خرداد 10, 1401
176 بازدید

هشدار رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی: سد های خاکی و کانال‌های آبی آماده بلعیدن شناگران اراک–پایگاه خبری چشم براه: رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی، ضمن هشدار به خانواده گفت:سد های خاکی و کانال‌های آب محیط مناسب برای شنا نیستند و احتمال غرق شدن در آن ها بالا است و متاسفانه هر سال تابستان شاهد اتفاقات […]

هشدار رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی:

سد های خاکی و کانال‌های آبی آماده بلعیدن شناگران

اراک–پایگاه خبری چشم براه:
رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی، ضمن هشدار به خانواده گفت:سد های خاکی و کانال‌های آب محیط مناسب برای شنا نیستند و احتمال غرق شدن در آن ها بالا است و متاسفانه هر سال تابستان شاهد اتفاقات ناگوار در این خصوص هستیم.

به گزارش پایگاه خبری چشم براه، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی، علی علیمحمدی اظهار کرد: با توجه به فرارسیدن فصل گرم و وجود سد و کانال های آبی فراوان در جای جای استان از هم استانی های عزیز به خصوص جوانان و به ویژه خانواده هایی که کودکان زیر ۱۸ سال دارند،می خواهیم به هنگام مراجعه به این اماکن تفریحی مراقب باشند و به هیچ این اماکن را برای شنا انتخاب نکنند.

وی افزود: همه ساله با فرا رسیدن فصل تابستان، گردشگران و مسافران با هدف فراهم کردن اوقات مفرح یا انجام ورزش های تابستانی به شنا کردن و قایق سواری در سد و مکان های آبی می پردازند و در برخی موارد به دلیل رعایت نکردن اصول ایمنی، دچار غرق شدگی می شوند.

وی بیان کرد: غرق شدگی سومین علت مرگ های ناشی از حوادث است و متاسفانه قربانیان غرق شدگی اکثرا کودکان و جوانان هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: غرق شدگی در افراد مذکر بیشتر از افراد مونث روی می‌دهد؛ بیماری های زمینه ای می توانند مستعد کننده غرق شدگی باشند مانند: صرع، بیماری های قلبی، ضعف عضلانی، عقب ماندگی ذهنی و ….. همچنین مصرف داروهای خواب آور، الکل و مواد روان گردان قبل از شنا می تواند زمینه ساز غرق شدگی باشد.

علیمحمدی تاکید کرد: کودکان ۴-۱ سال در معرض خطر غرق شدگی در حوض، استخر و وان حمام هستند. آنها به دلیل کنجکاوی، عدم درک خطر و  غفلت والدین دچار غرق شدگی می شوند.
دکتر علیمحمدی گفت: کودکان را در ساحل دریا و رودخانه، در نزدیکی مکان های آبی پرخطر، وان حمام، حوض و استخر تنها رها نکنید، توانایی خود را در شنا کردن، بیش از حد در نظر نگیرید؛ یک سوم قربانیان غرق شدگی با فن شنا آشنایی کامل داشته اند و همچنین به داخل آبی که عمق آن را نمی دانید وارد نشوید.

وی با اشاره به اینکه سد محل مناسبی برای شنا نیست و بسیار خطرناک است باید در اطراف سدها تابلوی هشدار ممنوعیت شنا نصب شود گفت: متاسفانه همه ساله شاهد اتفاقات ناگوار و داغدار شدن خانواده ها هستیم که امیدواریم با افزایش آگاهی و اطلاع رسانی در این زمینه و همکاری و همراهی مردم به خصوص جوانان شاهد اتفاقات تلخ این چنین نباشیم.