شناسایی ۴۴ نوزاد به اختلال تیروئید در استان مرکزی

خرداد 9, 1401
122 بازدید

رئیس گروه بیمارهای غیر واگیر مرکز بهداشت مرکزی خبر داد؛ شناسایی ۴۴ نوزاد به اختلال تیروئید در استان مرکزی   اراک–پایگاه خبری چشم براه: رییس گروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: ۲۰ مرکز شناسایی اختلال تیروئید طرح غربالگری را انجام می دهند که در این استان ۴۴ نوزاد شناسایی شده است. به گزارش […]

رئیس گروه بیمارهای غیر واگیر مرکز بهداشت مرکزی خبر داد؛

شناسایی ۴۴ نوزاد به اختلال تیروئید در استان مرکزی

 

اراک–پایگاه خبری چشم براه:
رییس گروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: ۲۰ مرکز شناسایی اختلال تیروئید طرح غربالگری را انجام می دهند که در این استان ۴۴ نوزاد شناسایی شده است.

به گزارش پایگاه خبری چشم براه، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی، پری میرشفیعی اظهار کرد: نوزادان مبتلا تا سه سالگی زیر پوشش خدمات درمانی قرار دارند و پس از آن از چتر حمایتی مراکز بهداشت خارج و خانواده‌ها با اطلاع از وضعیت بیماری فرزند برای کنترل بیماری مراقبت را ادامه می‌دهند.

وی افزود: این نوزادان سه تا پنج روزه (۷۲ ساعت بعد از تولد) با غربالگری پنج قطره خون از کف پس از انجام آزمایش شناسایی شدند.

وی بیان کرد: کم کاری تیروئید در نوزادان منجر به عقب ماندگی ذهنی و کوتاهی قد می‌شود که تشخیص به هنگام آن، مانع از بروز این مشکلات خواهد شد.

میرشفیعی خاطرنشان کرد: کم کاری تیروئید در کودکان بر اساس سن به دو دسته تقسیم می‌شود که دسته اول مربوط به کم کاری تیروئید نوزادی یا مادرزادی است که کودک متولد شده از بدو تولد مورد پایش قرار می‌گیرد و دسته دوم مربوط به کم کاری تیروئید اکتسابی است که بزرگسالان را شامل می‌شود.

رییس گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: برنامه کم کاری تیروئید نوزادان سال ۱۳۸۳ توسط وزارت بهداشت در برخی استان‌ها از جمله اصفهان و شیراز عملیاتی و در استان مرکزی نیز سال ۱۳۸۴ کلید زده شد.

وی با اشاره به اینکه در هر یک هزار تولد، چهار و سه دهم درصد ابتلا به تیروئید گزارش شده که تشخیص به موقع در روند درمان بیماری بسیار مهم است، گفت: مراجعه به موقع به فوق تخصص غدد به نوزاد مبتلا به اختلال تیروئید کمک می‌کند تا از عوارض عقب ماندگی ذهنی که مهمترین عارضه است، جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه بیماری تیروئید در بزرگسالان از سن ۴۰ سالگی ظاهر می‌شود که با کم و پُرکاری تیروئید مشهور است، افزود: از هفت میلیارد جمعیت جهان ۲ درصد آنان اختلال تیروئید دارند که ۵۰ درصد آنان از بیماری خود مطلع نیستند.

میرشفیعی در پایان گفت: پف کردن صورت و متورم شدن زبان، گریه با صدای خرخر و گرفته، سردی نقاط انتهایی اندام‌ها و لکه‌دار شدن پوست، بنیه ضعیف عضلات (سستی و ناتوانی عضله)، ضعف در شیرخواری، بزرگ شدن ملاج (نقاط نرم جمجمه)، زردی  طولانی مدت، فتق ناف، کمبود انرژی، خواب آلودگی در اغلب اوقات، گیجی و بی حالی زیاد حتی در زمان بیداری و یبوست و خشکی شکم از علائم اختلال تیروئید است.