مرمت سرای صندوق سازهای بازار تاریخی اراک آغاز شد

اردیبهشت 11, 1401
111 بازدید

مرمت سرای صندوق سازهای بازار تاریخی اراک آغاز شد اراک– پایگاه خبری چشم براه: سرپرست معاونت میراث فرهنگی؛ گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی از آغاز مرمت سرای صندوق سازها در بازار تاریخی اراک خبر داد. به گزارش پایگاه خبری چشم براه، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی […]

مرمت سرای صندوق سازهای بازار تاریخی اراک آغاز شد

اراک– پایگاه خبری چشم براه:
سرپرست معاونت میراث فرهنگی؛ گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی از آغاز مرمت سرای صندوق سازها در بازار تاریخی اراک خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری چشم براه، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی محسن کریمی، ضمن بیان اینکه پس از تعیین پیمانکار و عقد قرارداد عملیات مرمت این سرا آغاز شد؛ اظهار کرد: رقم
اعتبار اختصاص یافته به عملیات مرمتی سرای صندوق‌سازهاا حدود ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال است.

وی افزود: این عملیات شامل مرمت بام و مرمت تاق آسیب دیده سرا و همچنین اجرای پوشش بام و طاق‌های آسیب‌دیده و بام‌سازی است که با نظارت اداره کل در تمام مراحل اجرایی خواهد شد.

کریمی با بیان اینکه مجموعه تاریخی بازار تاریخی اراک در طول زمان دچار آسیب‌هایی شده است افزود: سال گذشته موضوع احیا و مرمت این مجموعه در دستور کار قرار گرفت و بخشی از سرا‌های دارای اولویت مشمول مرمت شد و این رویه در سال جاری هم ادامه دارد.

وی تصریح کرد: بازار تاریخی اراک، یکی از مهمترین جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و ارزشمند شهر اراک به شمار می‌رود که پس از گذشت ۲۰۰ سال از عمر آن همچنان مرکز فرهنگی و اقتصادی اراک محسوب می‌شود.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به اینکه این مجموعه تاریخی دارای ۲۰ سرا و تیمچه است که هر یک از سرا‌ها و تیمچه‌ها دارای فرم و پلانی متفاوت و خاص است، بیان کرد: مجموعه تاریخی بازار اراک در دوره فتحعلی شاه قاجار در مرکز بافت شهری سلطان آباد احداث شده و یکی از زیباترین بازار‌های ایران محسوب می‌شود.