کنترل و مدیریت آلودگی هوا استفاده از ظرفیت علمی عالمان را می طلبد/ فرسوده بودن ناوگان حمل ونقل شهری عامل آلایندگی

کنترل و مدیریت آلودگی هوا استفاده از ظرفیت علمی عالمان را می طلبد/ فرسوده بودن ناوگان حمل ونقل شهری عامل آلایندگی
بهمن 2, 1400
204 بازدید

رئیس دانشکده بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک: کنترل و مدیریت آلودگی هوا استفاده از ظرفیت علمی عالمان را می طلبد/ فرسوده بودن ناوگان حمل ونقل شهری عامل آلایندگی   اراک–رئیس دانشکده بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک، ضمن بیان اینکه سازمان ها و ادارات مختلف در ایجاد آلودگی هوا دخیل هستند، گفت: کنترل و مدیریت آلودگی […]

رئیس دانشکده بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک:

کنترل و مدیریت آلودگی هوا استفاده از ظرفیت علمی عالمان را می طلبد/ فرسوده بودن ناوگان حمل ونقل شهری عامل آلایندگی

 

اراک–رئیس دانشکده بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک، ضمن بیان اینکه سازمان ها و ادارات مختلف در ایجاد آلودگی هوا دخیل هستند، گفت: کنترل و مدیریت آلودگی هوا، نیازمند استفاده از ظرفیت علمی عالمان و افراد اهل فن است.

به گزارش خبرنگار سایت خبری چشم براه، علی کولیوند اظهار کرد: با توجه به اینکه دستگاه ها، سازمان ها و ادارات مختلفی در ایجاد آلودگی هوا دخیل هستند، لذا کنترل و مدیریت آن علاوه بر مشارکت مردم و همکاری ارگان های مختلف، نیازمند استفاده از ظرفیت علمی عالمان و افراد اهل فن نیز می باشد.

وی در ادامه: به مناسبت فرا رسیدن روز هوای پاک، بیان کرد: مدیریت یکپارچه بر سیستم مدیریت شهری، هماهنگی بین بخشی بین ارگان های مختلف، تامین بودجه و زیر ساخت های لازم، ایجاد حس تعهد در مسئولین و همکاری و مشارکت مردم از جمله راهبردهای کنترل و کاهش آلودگی هوا و رسیدن به حق شهروندی یعنی هوای پاک می باشد.

مرگ سالانه ۶ تا ۹ میلیون نفر به علت آلودگی هوا

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین آمار و اطلاعات بدست آمده سالانه در دنیا حدود ۶ تا ۹ میلیون نفر به علت آلودگی هوا از بین میروند که این آمار ۵ تا ۷ درصد از کل مرگ و میر را شامل می شود از این رو آلودگی هوا یکی از چالش های مهم دنیا از جمله ایران می باشد که این مهم در کشور ما نیز ۱۰ درصد کل موارد مرگ و میر را شامل میشود که از میانگین جهانی بالاتر و بسیار نگران کننده است.

رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک، خاطرنشان کرد: کنترل آلودگی هوا نیازمند تعهد و حساسیت کافی در مسئولان و سیاست گذاران کلان است که این مهم می بایست به عنوان یک اولویت در برنامه های ملی قرار گیرد و به تبع آن و به صورت زنجیروار به شکل استانی نیز منتقل شود تا در شهر صنعتی چون اراک بتوان به سمت کنترل این مهم و مدیریت آن پیش رفت.

کولیوند تاکید کرد: بی تردید کنترل و کاهش آلودگی هوا نیازمند بودجه و امکانات و زیرساخت های لازم به شکل های مختلف است و این شرایط برنامه ریزی خاص خود را می طلبد چرا که برنامه ریزی باید ضمانت اجرایی داشته باشد.

فرسوده بودن ناوگان حمل ونقل شهری عامل آلایندگی

وی اظهار کرد: فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل شهری، آلاینده های بسیاری در سطح شهر تولید می کنند و با توجه به اینکه خودروها و منابع متحرک بیشترین سهم را در ایجاد آلودگی هوا دارند، لازم است که خودروهایی با استانداردهای بالا تولید شود و همچنین مشکل تامین سوخت با استاندارد بالا و آلایندگی کم برای صنایع از دیگر راهکارهای موثر در کاهش میزان آلودگی هوا است که باید در این زمینه ها اقدامات لازم انجام شود.

صنایع مانع از ورود آلاینده ها به هواشوند

وی با بیان اینکه، هر یک از صنایع می بایست با استفاده از روش های تصفیه، مانع ورود آلاینده ها به هوا شوند هر چند که این مهم نیز نیازمند زیر ساخت و بودجه می باشد، تصریح کرد: شرایط حاکم باید آسیب شناسی شود و پس از آن از‌منابع انتشار یک اولویت بندی و سهم بندی دقیق صورت بگیرد و مشخص شود که از هر منبع چه میزان آلاینده و در چه زمانی تولید میشود و سهم منابع متحرک، اتومبیل ها و منازل مسکونی تعیین و با بررسی اثر آلاینده ها بر سلامت و بدن انسان کلیه برنامه ریزی ها بر اساس آسیب شناسی انجام شود