رونمایی کتاب «واژه نامه، ضرب المثل ها و اصطلاحات رایج مردم اراک

مهر 8, 1401
704 بازدید

رونمایی کتاب «واژه نامه، ضرب المثل ها و اصطلاحات رایج مردم اراک اراک– پایگاه خبری چشم‌براه: آیین رونمایی کتاب «واژه نامه ها، ضرب المثل ها و اصطلاحات رایج مردمان اراک» تالیف محمد آکریم علمدار با حضور جمعی از فرهیختگان، شاعران، نوسندگان و علاقمندان حوزه ادبیات استان مرکزی در فرهنگسرای آیینه اراک برگزار شد. به گزارش […]

رونمایی کتاب «واژه نامه، ضرب المثل ها و اصطلاحات رایج مردم اراک

اراک– پایگاه خبری چشم‌براه:
آیین رونمایی کتاب «واژه نامه ها، ضرب المثل ها و اصطلاحات رایج مردمان اراک» تالیف محمد آکریم علمدار با حضور جمعی از فرهیختگان، شاعران، نوسندگان و علاقمندان حوزه ادبیات استان مرکزی در فرهنگسرای آیینه اراک برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری چشم براه، این کتاب در سه فصل شامل واژگان اراکی، ضرب المثل ها و اصطلاحات رایج مردمان اراک در ۲۷۶ صفحه به کوشش محمد آکریم علمدار شاعر طنزپرداز و نویسنده اراکی به زیور طبع آراسته شده است. همچنین در فهرست این کتاب این عناوین به چشم می‌خورد. سرآغاز، نگاهی دیگر به واژه شناسی (اراک)، تاریخ و فرهنگ و زبان آن، اراک در روزگار معاصر، زبان و گویش مردمان اراک، گویش اراکی، واژگان اراکی، درباره ضرب المثل ها و اصطلاحات رایج مردمان اراک، ضرب المثل ها و اصطلاحات رایج مردمان اراک، داستان کوتاه گوجه فرنگی با گویش اراکی، شعر باجه ای زرد با گویش اراکی، شناختنامه و یادداشتی درباره «محمد آکریم علمدار» و فهرست نام ها است.

بر اساس این گزارش در پشت این جلد کتاب آمده است: با نگاه به جایگزینی آریایی ها، در گستره ایران، یعنی پارس ها در مناطق جنوبی، پارت ها در خاور و مادها، در مرکز و باختر، زبان نخستین اراک و استان مرکزی را باید، در گروه زبان مادی و آن‌گاه، زبان فارسی پهلوی یا پارتی که در میانه، غربی، از حدود دو هزار سال پیش، بدان سخن گفته می شده است جستجو کرد. زیرا اراک و استان مرکزی، در ساتراپ دهم یا ماد، در دوره هخامنشی، منطبق با قلمرو پاذگوش اپاختر در روزگار ساسانیان جایی داشته است.

گفتنی است، در این آیین همچنین الواری (معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی) رفعت جو ، مریم صابری نسب (رئیس انجمن حافظ دوستان اراک)، آرش زرنیخی (مدرس دانشگاه و فرهیخته هنر نمایش)، علمدار مولف کتاب ویکی از مهربانوان شاعرونویسنده، پیرامون نقش این کتاب در جامعه امروز مطالبی بیان داشتند.

محمد آکریم علمدار شاعر و نویسنده اراکی زاده ۱۳۴۶ خورشیدی در شهر اراک و نویسنده کتاب های «افتو مهتو»، «هیلمن»، «زمان قلعه بود و حصاری» و … می باشد.
همچنین در حاشیه این آیین فرهنگی و ادبی، اشعاری توسط مرشد پیشکسوت عباس جولایی همراه با ضرب ورزش زورخانه ای خوانده شد.