نياز مبرم به ايجاد خط هاي ويژه حمل و نقل عمومي

اسفند 14, 1400
101 بازدید

هفته نامه چشم به راه در گفتگو با سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداري اراک: نياز مبرم به ايجاد خط هاي ويژه حمل و نقل عمومي سرپرست سازمان حمل و نقل بار ومسافر شهرداری اراک گفت: برای تعدادی ازخطوط که به لحاظ مسافر، مسافت یا ظرفیت ترافیکی، قابلیت تردد اتوبوس را نداشته […]

هفته نامه چشم به راه در گفتگو با سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداري اراک:

نياز مبرم به ايجاد خط هاي ويژه حمل و نقل عمومي

سرپرست سازمان حمل و نقل بار ومسافر شهرداری اراک گفت:
برای تعدادی ازخطوط که به لحاظ مسافر، مسافت یا ظرفیت ترافیکی، قابلیت تردد اتوبوس را نداشته یا صرفه اقتصادی مناسبی وجود ندارد میتوان از میدل باس ها استفاده کرد.
وی افزود: طبق برنامه سازمان حمل و نقل بار و مسافرشهرداری اراک، اضافه شدن ۴۵ دستگاه به ناوگان اتوبوسرانی در دستور کار قرار دارد و در حال حاضر از این تعداد؛ ۱۵ میدل باس و ۳۰ دستگاه اتوبوس سهمیه در نظر گرفته شده است.
عزیزمحمدی گفت: برخی از خطوط می توانند خط مشترک اتوبوس و میدل باس باشند. در سال آینده برنامه داریم قسمتی از خط بیمارستان امام خمینی (ره) با اتوبوس ها و ادامه سفر با میدل باس ها صورت پذیرد.
عزیزمحمدی گفت: از اعتبارات کاهش آلودگی هوا مبلغی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان ،۶۰ میلیارد تومان از تسهیلات بانکی ،جمعا ۱۶۵ میلیارد تومان هزینه خرید ۴۵ دستگاه شامل ۱۵ دستگاه میدل باس و ۳۰ دستگاه اتوبوس جدید در نظر گرفته شده است، واگذاری ناوگان اتوبوس در دو طرح ملکی و واگذاری بهره بردار برنامه ریزی شده و هر دو طرح به شورای اسلامی شهر اراک ارسال شده است که با نظر و مصوبه این شورا اتوبوس ها به ناوگان حمل و نقل اضافه خواهند شد.
وی ادامه داد: ناگفته نماند طبق بخشنامه و آیین نامه های وزارت کشور و سازمان شهرداری ها موظف هستیم،حداقل ۴۰ درصد از اتوبوس های درحال تردد و خطوط را در اختیارسازمان نگاه داریم.
عزیرمحمدی افزود: تمامی رانندگانی که در بخش خصوصی توسط بهره بردارها و یا توسط سازمان در حال خدمت رسانی به مردم شریف اراک هستند، باید دارای شرایط خاص و استانداردهای سازمان باشند.
همچنین شرکتهای تولیدکننده خودرو به صورت دوره ای برای بهره بردارها و راننده ها کلاس های آموزشی برگزار می نمایند.
وی ادامه داد: با توجه به نیازهمکاری بین سازمان حمل و نقل بار و ترافیک و شهرداران مناطق و همچنین خلاء دایره امانی سازمان حمل و نقل مسافر و بار شهرداری اراک، در خصوص بهینه سازی ایستگاه های اتوبوس پیگیر هستیم تا تمام ایستگاه ها بهرهوری مناسبی را داشته باشند.همچنین تمامی رانندگان اتوبوس موظف هستند رمپ مخصوص را برای استفاده معلولین مهیا نمایند. سرپرست سازمان حمل و نقل بار ومسافر شهرداری اراک گفت:
دربیشترمواقع سرپناه ها و ایستگاه ها به پیمانکاران واگذار شده است و در قراردادها این موارد ذکر گردیده ولی اگر اجرا نشده با راه اندازی دایره امانی سازمان در سال ۱۴۰۱ میتوانیم کمی تخصصی تر موضوع را پیگیری نماییم.
وی افزود: علیرغم اینکه موضوع ترافیک مربوط به سازمان ترافیک شهرداری است اما حمل و نقل عمومی میتواند بخشی از معضل ترافیک را حل نماید، در همین راستا تلاش کردهایم ناوگان اتوبوسرانی را به موقع تجهیز و به روزرسانی نماییم و با نوسازی ، بهسازی و خرید دستگاه جدید عملکرد نسبتاً مناسبی داشته باشیم.
عزیزمحمدی گفت: معضل ترافیک دلایل متعدد دارد که نیازمند همکاری سازمان ها و ارگانهای متفاوت است، البته این همکاری به دلایل بسیار نتوانسته است کاملا شکل بگیرد. تعرفه استفاده از حمل و نقل عمومی در سال جدید، مصوب و به شورای سازمان ارسال شده است.
شورای سازمان بعد از تصویب به شورای شهر و پس از آن به فرمانداری ارجاع می گردد.
ما تنها در سال یکبار افزایش هزینه حمل و نقل عمومی را خواهیم داشت که نرخ های جدید در ابتدای سال ۱۴۰۱ اعلام می گردد.
عزیز محمدی در مورد نارضایتی رانندگان تاکسی از وضعیت معیشتی خود افزود:
با توجه به شرایطی که همه ما با آن دست و پنجه نرم میکنیم، همچون تحریم های ظالمانه، تورم ، افزایش قیمت خودرو و دیگر مشکلات باعث ایجاد بار اضافی روی دوش ناوگان تاکسیرانی شده است.
مشکلات عدیده باعث شده اکثر رانندگان و بهرهبرداران تا کسی تمایل کمتری نسبت به نوسازی خودرو خود نشان دهند.
سازمان حمل و نقل شهرداری اراک در حال مذاکره با تعاونیهای تامین قطعات یدکی خودرو ها برای خدمت رسانی بهتر به تاکسیرانان است، در نظر داریم قطعات و لوازم یدکی را به صورت اقساطی در اختیار رانندگان تاکسی قرار دهیم. مهم تر از همه با چند بانک عامل وارد مذاکره شده ایم تا بتوانیم وامی را برای خرید خودرو جدید در نظر بگیریم، طولانی شدن مذاکرات به دلیل عدم تمایل بانکها به پرداخت تسهیلات بوده است.
در سال ۱۴۰۰ نتوانستیم مبحث وامها را به سرانجام برسانیم که دلیل اصلی عدم تمایل بانکها به پرداخت تسهیلات با بهره پایین بود اما در سال ۱۴۰۱ امیدواری مبلغی برای بخشی از تبدیل تاکسی های فرسوده به ماشینهای نو تعلق میگیرد.
عزیز محمدی اذعان داشت:
بنده به انجام طرحهای خط ویژه حمل و نقل عمومی اعتقاد راسخ دارم، برای اینکه بتوانیم ترافیک هسته مرکزی شهر را کمتر کنیم تا ترددی بهتر و راحتتر داشته باشیم و حتی برای آنکه آلودگی ترافیکی کمتری متوجه شهروندان شود نیاز مبرم به ایجاد خط های ویژه حمل و نقل عمومی داریم و این مهم تنها ازعهده شهرداری و سازمانهای مربوطه برنمیآید و نیاز به هماهنگی و همکاری چند ارگان وابسته دارد.
در ابتدای امر شورای ترافیک باید مصوب کند و بعد از آن واحدهای مجری دولتی همکاری لازم را با سازمانهای شهرداری انجام دهند و باید قابل توجه مسئولین امر باشد که خط های ویژه قبلی نیز مورد اعتنا مردم قرار نگرفته و در واقع اعمال قانون توسط ارگانهای موظف به صورت درست انجام نشده است.
عزیز محمدی در مورد دیگر وظایف سازمان حمل و نقل مسافر و بار و پایانه های شهرداری اراک افزود:
ما برای پایانه اصلی و مرکزی شهر با دو شرکت عقد قرارداد داشته ایم که برای بهینه سازی مجموعه اقدامات لازم را انجام دهند، مبلغی که برای این کار در سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده با توجه به عوامل تورمی کافی نیست و باید در ۱۴۰۱ با بازنگری و تخصیص بودجه جدید بهسازی کامل را انجام دهیم.
در مورد پایانه های غدیر و فراهان هم در سال ۱۴۰۱ بودجه و برنامه خاصی در نظر گرفته شده است که با اعتبارات خود شهرداری یا بهرهبرداران ساماندهی صورت پذیرد.البته اگر شورای شهر مصوب نماید جانمایی جدید برای پایانه غدیر انجام میشود.
از دیگر برنامه های سازمان حمل و نقل مسافر و بار شهرداری اراک میتوان به ایجاد، تعمیر و بهینه سازی ایستگاه های اتوبوس و سرپناه ها اشاره کرد. در سال جدید با افزایش تعداد اتوبوس ها به استاندارد مورد نیاز شهر میرسیم و تردد با اتوبوس باید اولویت شهروندان باشد و استفاده از حمل و نقل عمومی به جای خودروی شخصی با توجه به کم شدن مدت انتظار در ایستگاه ها مد نظر قرار گیرد.

برچسب ها