برگزیدگان جشنواره کنگره سراسری شعر مهدوی در دانشگاه آزاد اسلامی اراک معرفی شدند

برگزیدگان جشنواره کنگره سراسری شعر مهدوی در دانشگاه آزاد اسلامی اراک معرفی شدند
اسفند 18, 1400
418 بازدید

برگزیدگان جشنواره کنگره سراسری شعر مهدوی در دانشگاه آزاد اسلامی اراک معرفی شدند   اراک– پایگاه خبری چشم براه: سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی گفت: ۱۸۰ شعر به دبیر خانه کنگره شعر مهدویت رسید، که پس از داوری آثار، ۱۲ شعر برتر برگزیده شد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری چشم براه؛ به نقل از […]

برگزیدگان جشنواره کنگره سراسری شعر مهدوی در دانشگاه آزاد اسلامی اراک معرفی شدند

 

اراک– پایگاه خبری چشم براه:
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی گفت: ۱۸۰ شعر به دبیر خانه کنگره شعر مهدویت رسید، که پس از داوری آثار، ۱۲ شعر برتر برگزیده شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری چشم براه؛ به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی اراک، ابراهیم گیوکی در آیین اختتامیه کنگره سراسری شعر مهدوی که در تالار اجتماعات آیت الله هاشمی این دانشگاه برگزارشد اظهار کرد: از بدو شکل‌گیری زبان فارسی نام مهدی مورد استفاده قرار گرفته و عقیده و باور به مهدی موعود در آثار دیده می‌شود و به‌عنوان یک نماد در اشعار استفاده شده و این باور در اشعار شاعرانی چون مولوی، سعدی، حافظ و دیگر شاعران دیده می‌شود.

وی اضافه کرد: به مهدی موعود در انقلاب اسلامی توجه ویژه‌ای شده و مفهوم انتظار جزء لاینفک شعر بعد از انقلاب اسلامی است.

دبیر هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی که در زمینه‌ فرهنگ و تحولات فرهنگی سرآمد بوده است در حرکتی بدیع به موضوع مهدویت به‌عنوان یک موضوع مهم جامعه اسلامی توجه کرده و از آبان سال ۱۴۰۰ دبیرخانه مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی شده و تمام واحدهای دانشگاهی در رأس امور فرهنگی به موضوع مهدویت توجه کرده‌اند.

وی با بیان اینکه، فرهنگ مهدویت از جامع‌ترین، اصلی‌ترین و اثرگذارترین مفاهیم در جامعه‌ ماست،
خاطر نشان کرد: یکی از اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک راه‌اندازی نشریه‌ علمی و پژوهشی در حوزه مهدویت بوده که در زمینه‌ تدوین کتاب و پایان‌نامه‌های دانشجویان و مقالات و شعر فعال است.

وی بیان کرد: ۱۸۰ شعر به دبیرخانه کنگره‌ شعر مهدویت ارسال شده و با داوری ۱۸۰ آثار، ۱۲ شعر برگزیده شده است.

براساس این گزارش، مدیرکل فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی هم در این آیین گفت: به فرموده مقام معظم رهبری اگر جایی بودید و بودجه‌ کمی داشتید و خواستید کار هنری انجام دهید بدون تردید روی شعر کار کنید. این سخن به درستی به جایگاه ارزشمند و با عظمت شعر در ادبیات ما اشاره می‌کند و آن هم به دلیل خاصیت‌ برانگیزاننده بودن، جهت‌دهندگی، دارای شور و شعور و محتوا بودن و تحرک داشتن شعر است.

علیرضا زارع شهرآبادی بیان کرد: به واسطه شعر پیام به درستی به مخاطب انتقال می‌یابد؛ بنابراین شعر دارای جایگاه ارزشمندی در کنشگری فرهنگی و انتقال پیام است.

وی افزود: خوشبختانه در کنگره شعر مهدویت اتفاق مبارکی افتاده و آن هم تلفیق قالب و محتوا به بهترین شکل بوده و قالب فاخر و هویت فاخر پیوند خورده و هنر دینی و اسلامی ما باعث برجستگی شعر شده است.

مدیرکل فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: اهداف انقلاب اسلامی و مهدویت در یک راستا قرار دارند و می‌توانیم شعر مهدویت را همان شعر انقلاب بدانیم.

زارع شهرآبادی اضافه کرد: مقام معظم رهبری این پنج مفهوم را برای ما چراغ راه قرار داده‌اند: انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی که تمدن نوین اسلامی بسترساز زمینه ساز ظهور مهدی موعود عجل‌الله تعالی فرجه الشریف خواهد بود.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال مفاهیم مهدویت، شعر بوده و هدف از ایجاد کنگره تداوم راه آن کنگره است و پایانی بر راه کنگره مهدویت وجود ندارد. باید هدف کنگره شعر مهدویت ادامه داشته باشد، امیدواریم ظرفیت‌های جدید با این کنگره‌ها شناسایی شوند و به عنوان هدایت‌گر فرهنگی بستر را برای شاعران آماده نگه‌ داریم.

وی با اشاره به اینکه، گاهی اوقات یک بیت شعر کار یک کتاب را انجام می‌دهد و باید در راستای افزایش توانمندی از شاعران حمایت‌ شود،افزود: حافظ، مولوی، سعدی از شاعران برجسته‌ ادبیات ماست که اشعار آنها دارای تأثیرگذاری زیادی است و وظیفه داریم از روحیه‌ شاعران مواظبت کنیم، چراکه آنان دارای روحیه لطیفی هستند.

گفتنی است، در پایان این آیین از شاعران برگزیده با اهدای لوح و تندیس کنگره تجلیل شد.