نقش بهره مندی از ظرفیت‌های مردمی در توسعه صلح و سازش دعاوی

نقش بهره مندی از ظرفیت‌های مردمی در توسعه صلح و سازش دعاوی
تیر 11, 1402
89 بازدید

نقش بهره مندی از ظرفیت‌های مردمی در توسعه صلح و سازش دعاوی اراک– پایگاه خبری چشم براه: معاون توسعه حل اختلاف دادگستری کل استان مرکزی از بهره‌مندی ظرفیت و پتانسیل مردم در راستای توسعه صلح و سازش در دعاوی خبر داد و گفت: برای تحقق صلح و سازش، از صلح یاران که افراد معتمد و […]

نقش بهره مندی از ظرفیت‌های مردمی در توسعه صلح و سازش دعاوی

اراک– پایگاه خبری چشم براه:
معاون توسعه حل اختلاف دادگستری کل استان مرکزی از بهره‌مندی ظرفیت و پتانسیل مردم در راستای توسعه صلح و سازش در دعاوی خبر داد و گفت: برای تحقق صلح و سازش، از صلح یاران که افراد معتمد و با نفوذ محلی و شاغل در صفوف مختلف هستند، در پرونده‌ها استفاده شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری چشم براه: صمد خدا بخشی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان مرکزی در اراک افزود: حدود ۴۰ درصد پرونده‌های دادگستری به شوراهای حل اختلاف ارجاع داده می‌شود که در این رابطه سال گذشته ۲۳ هزار و ۷۲۹ پرونده منتهی به صلح انجامیده است که این رقم معادل ۳۴ درصد کل پرونده‌های وارده به شورای حل اختلاف است.
وی اضافه کرد: همچنین ۱۱ فقره پرونده قتل عمد را در سال گذشته منتهی به رضایت شده است و در راستای هوشمندسازی قوه قضاییه و انجام سیاست‌های دادرسی الکترونیک ۹۵ درصد ابلاغ‌ها الکترونیکی و آمار اتفاق آرا نیز ۵۶ درصد بوده است.
وی با اشاره به صنعتی بودن استان مرکزی گفت: شعب شوراهای تخصصی صنعت، معدن و تجارت را در شهرهای اراک و ساوه راه‌اندازی کردیم و راه‌اندازی شعب جدید را نیز در شهرهای دلیجان و محلات در دستور کار قرار داریم. حل و فصل پرونده‌ها را به خود صنعتگران واگذار کردیم چراکه با ویژگی و مختصات پرونده‌های صنعتی آشنا هستند. در شعبه ساوه بیش از ۸۰ درصد پرونده ها منتهی به صلح و سازش شده است و در شعبه اراک نیز در سال گذشته پرونده یک واحد صنعتی را با ارزش بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان منتهی به صلح و سازش کردیم تا منجر به تعطیلی واحد نشود.
وی با اشاره به اینکه رسیدگی به پرونده ها در موضوع صلح و سازش در شوراهای حل اختلاف کاملا رایگان است اظهار کرد: این ظرفیت باعث شده که هم هزینه‌ای بر روی دوش مردم نیفتد و هم از تشریفات زمان‌بر دادرسی جلوگیری شود.
خدابخشی با اشاره به تشکیل ستاد صبر استان مرکزی گفت: این ستاد از مقامات مختلف محلی، فرهنگی و اجتماعی تشکیل شده که حدود ۳۶ نفر عضو دارد و هدف و وظیفه اصلی این ستاد، سیاست گذاری در زمینه چگونگی توسعه صلح و سازش و استفاده از ظرفیت‌های استانی و ملی برای ایجاد بسترهای صلح و سازش است. در سال گذشته، دو جلسه برگزار شده که مصوبات این جلسات در حال پیگیری است.