با همت صنعتگران ماشین‌سازی اراک؛ ایران به جمع ۵ کشور سازنده راکتورهای فوق سنگین متانول پیوست

 با همت صنعتگران ماشین‌سازی اراک؛ ایران به جمع ۵ کشور سازنده راکتورهای فوق سنگین متانول پیوست
اسفند 21, 1402
23 بازدید

 با همت صنعتگران ماشین‌سازی اراک؛ ایران به جمع ۵ کشور سازنده راکتورهای فوق سنگین متانول پیوست   طی مراسمی با حضور نماینده ولی فقیه در استان، استاندار مرکزی، مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان، معاون وزیر صمت و جمعی از مسئولین، نخستین راکتور فوق‌سنگین بومی تولید متانول در شرکت ماشین‌سازی اراک رونمایی شد. راکتورهای تولید متانول با […]

 با همت صنعتگران ماشین‌سازی اراک؛ ایران به جمع ۵ کشور سازنده راکتورهای فوق سنگین متانول پیوست

 

طی مراسمی با حضور نماینده ولی فقیه در استان، استاندار مرکزی، مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان، معاون وزیر صمت و جمعی از مسئولین، نخستین راکتور فوق‌سنگین بومی تولید متانول در شرکت ماشین‌سازی اراک رونمایی شد.

راکتورهای تولید متانول با طول حدود ۱۶ متر، قطر بیش از ۵ متر و وزن ۳۶۰ تن از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین تجهیزات مورد نیاز جهت تولید متانول بوده که به عنوان قلب مجتمع‌های تولید متانول از آن‌ها یاد می‌شود و برای نخستین بار در کشور مطابق با استانداردهای جهانی در ماشین‌سازی اراک طراحی و ساخته شده است و از این پس ایران به عنوان پنجمین سازنده صاحب تکنولوژی ساخت این تجهیزات در دنیا شناخته می‌شود.

اصلی‌ترین تجیهزات ساخته شده این قرارداد، راکتورهای اصلی تولید متانول با نام R3001 بوده که تعداد ۶ دستگاه از این راکتورهای تبدیل گاز سنتز به متانول برای طرح‌های سیراف و دنا طراحی و در حال ساخت است.

فرآیندهای طراحی، تأمین مواد، ساخت، مونتاژ و جوشکاری قطعات آن‌ها از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار بوده که به طور کامل و با موفقیت در شرکت دانش‌بنیان ماشین‌سازی اراک انجام شده است.

شرکت ماشین‌سازی اراک در مجموع قرارداد طراحی و ساخت تجهیزات فرآیندی پروژه‌هایِ متانول پتروشیمی‌های دنا و سیراف شامل ۲۴ دستگاه منحصر به فرد و استراتژیک را منعقد کرده است.

راکتورهای تولید متانول از گاز سنتز جزء مهمترین و پیچیده ترین تجهیزات مورد نیاز جهت تولید متانول بوده و در حقیقت قلب مجتمع های تولید متانول است. که با توجه فرآیندهای طراحی، مواد، خرید، ساخت، مونتاژ و جوشکاری قطعات آن دارای پیچیدگی های خاص بوده و برای اولین بار در کشور تولید شده است.