نائب رئيس جبهه اصلاحات در گفت و گوي اختصاصي با هفته نامه چشم به راه مرکزي:

نائب رئيس جبهه اصلاحات در گفت و گوي اختصاصي با هفته نامه چشم به راه مرکزي:
خرداد 24, 1400
448 بازدید

نائب رئيس جبهه اصلاحات در گفت و گوي اختصاصي با هفته نامه چشم به راه مرکزي: اگر اصلاحات صورت نگيرد نظـام آسيب خواهـد ديد • آقاي روحاني ذاتا شخصيت اصول گرايي دارد. • آن هايي که مي گويند اصلاح طلبان به مردم ضربه زده اند و ديگر اجازه نخواهيم داد عرض اندام کنند بايستي ببينيم […]

نائب رئيس جبهه اصلاحات در گفت و گوي اختصاصي با هفته نامه چشم به راه مرکزي:
اگر اصلاحات صورت نگيرد
نظـام آسيب خواهـد ديد
• آقاي روحاني ذاتا شخصيت اصول گرايي دارد.
• آن هايي که مي گويند اصلاح طلبان به مردم ضربه زده اند و ديگر اجازه نخواهيم داد عرض اندام کنند بايستي ببينيم خودشان اين اجازه را دارند که به ما اجازه بدهند يا خير.
• اصلاح طلبان را وادار کردند که از ميان اصول گرايان يک نفر را به عنوان رئيس جمهور انتخاب کنند.
• با روي کارآوردن آقاي روحاني اصول گرا به عنوان رئيس جمهور اصلاح طلب سعي در ناکارآمد نشان دادن دولت اصلاح طلب داشتند.
• اينکه تمام مشکلات را متوجه دولت اصلاح طلب عنوان مي کنند يک جنگ رواني است.
• اصلاح طلبان به غير از کانديداي اصلاح طلب کسي ديگر را جايگزين نمي کنند.

الهه فراهانی

گروه سیاسی

کمتر از دو ماه دیگر تا انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده و در این فرصت کوتاه جناح های سیاسی به دنبال تشکیل یک تیم برای معرفی کاندیدای ریاست جمهوری هستند. در این میان عده ای با تخریب دولت کنونی سعی در موثر نشان دادن دولت رقیب داشته اما مساله مهم، دیدگاه مردم است که اتفاقات پیش رو را چگونه ارزیابی کرده که بر اساس آن کاندیدای خود را انتخاب نمایند. این در حالیست که اصلاح طلبان نیز از عملکرد دولت کنونی ناراضی بوده و آقای روحانی را یک اصلاح طلب منتخب از سوی حزب خود نمی دانند و گزینه آقای روحانی در واپسین لحظه های انتخابات را از روی ناچار برای حزب اصلاح طلبان عنوان می کنند.
در این راستا هفته نامه چشم به راه مصاحبه ای در خصوص ارزیابی عملکرد این دولت با حسین کمالی، نائب رئیس جبهه اصلاحات که کارنامه پرباری را در طول عمر کاری خود از جمله وزیر سابق کار در دولت آقایان هاشمی رفسنجانی و خاتمی داشته، ترتیب داده که به شرح ذیل می باشد:
نائب رئیس جبهه اصلاحات گفت: اگر بخواهیم در خصوص عملکرد دولت کنونی به گونه ای صحبت کنیم که از انصاف خارج نشویم باید در نظر بگیریم که آقای روحانی در چه مقطع زمانی اداره امور کشور را در دست گرفت و با چه اختیاراتی کارها را به جلو برد. بعد از اینکه آقای روحانی کارهای خود را آغاز کرد و سعی نمود تا برنامه برجام را بین مجادلات غربی ها با برنامه هسته ای پایان دهد در حقیقت یک تفاهم را شکل داد که البته این تفاهم با موافقت مقام معظم رهبری نیز صورت پذیرفت و اگر ایشان موافقت نداشتند با توجه به حقوق رهبری و قانون اساسی انجام این کار امکان پذیر نبود. بنابراین فرض بنده بر این است که دولت سعی داشته با برجام فشارهای حاکم بر ایران را کم کند و تحریم ها را کنار بگذارد تا چرخ اقتصاد کشور را به شیوه بهتر به حرکت دربیاورد.
حسین کمالی افزود: ما می دانیم عمده تحریم ها توسط آقای اوباما و در زمان ایشان بر علیه ایران وضع شد و آقای روحانی سعی کرد این تحریم ها را به تبع اختیارات خود در یک وضعیت کم اثر قرار دهد و تحریم ها را به نوعی لغو کند. اتفاق دیگری که پس از روی کار آمدن دولت بعدی آمریکا رخ داد این بود که سیاست های ضد ایرانی و منبعث از تمایلات اسرائیل و عرب های منطقه بسته و در حقیقت فشار حداکثری بر دولت ایران وارد شد و تحریم های ظالمانه کار را به جایی رساند که حتی دارو و مواد غذایی به شکل مناسبی در اختیار مردم قرار نمی گرفت و علیرغم اینکه گفته می شد که آمریکا سخت گیری چندانی در تحریم ها ندارد شاهد آن بودیم که دولت در تهیه اقلام دارو و نیز کالاهای اساسی با مشکل مواجه شده است. بنابراین دولت به سمت نوعی عدم صادرات نفت و عدم دریافت پول صادرات جزئی نفت مواجه شد و در حقیقت اقتصاد به صورت غیر نفتی اداره شد، در واقع همان سیاستی که 20 الی30 سال پیش به دنبال آن بوده ایم. این موضوع به صورت جبری و بدون خواست دولت اتفاق افتاد و به تبع آن اقلام ، قیمت چند برابری پیدا کرد و خود دولت برای تامین منابع خود سعی کرد با پرداخت عوارضی در داخل کشور با آنچه را که خود توزیع می کرد پیش ببرد که نتیجه آن افزایش قیمت آب ، برق، گاز و بنزین بود که در زندگی مردم تاثیر گذاشت. خب همه این مسائل باعث نارضایتی مردم در این مدت زمان شد که ما همه این ها را ناشی از تحریم های ظالمانه می دانیم اما بخشی از آن نیز به ضعف ناشی از عملکرد دولت باز می گردد که این ضعف را در برنامه های دولت شاهد هستیم. ما می دانیم که دولت در بخش هایی می توانست تصمیمات و عملکرد های موثر و بهتری داشته باشد ولی نداشت. یا در بخش هایی بایستی دقت بیشتری نشان می داد که نداد. بنابراین احساس می کنیم دولت ضعف مدیریتی دارد که در بخشی از آن دولت اختیاراتی ندارد و یک بخش آن مربوط به تحریم های ظالمانه بود و بخش دیگر به دلیل ضعف هایی است که دولتی ها به سبب سلیقه های صورت گرفته برای اداره امور به خرج داده اند.
کمالی تصریح کرد: رهبری با توجه به اختیاراتی که در قانون اساسی دارد اگر با انجام فعلی در جامعه موافق نباشد بخصوص در سیاست های خارجه ، انجام امور بر اساس قانون اساسی امکان پذیر نیست. سیاست های کلان، سیاست خارجی توسط رهبری انجام می شود و برجام یک سیاست جزئی نیست.
وزیر سابق کار گفت: آقای روحانی ذاتا شخصیت اصولگرایی دارد. یعنی انتخاب آقای روحانی توسط اصلاح طلبان ناشی از عملکرد اصولگرایان بوده است. در واقع اصلاح طلبان را وادار کرده اند که از میان اصولگرایان یک نفر را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کنند و اصلاح طلبان هم چاره ای نداشتند و آقای روحانی که منطقی تر و کم خطرتر بود را انتخاب کرده اند. طبق گفت وگوهای اخیری که اصلاح طلبان داشته اند مقرر گردیده این اتفاق برای انتخابات پیش رو رخ ندهد و به سمت انتخاب ناگزیر نروند. در انتخابات مجلس اصولگرایان و اصلاح طلبان آزاد هستند و هر دسته به دلخواه می توانند شرکت کنند اما در انتخابات ریاست جمهوری همه متحد الشکل هستند.
کمالی متذکر شد: نارضایتی مردم از وضعیت اقتصادی از گذشته وجود داشته و اینکه تمام مشکلات را متوجه دولت اصلاح طلب عنوان می کنند در واقع یک جنگ روانی است. در واقع با روی کار آوردن آقای روحانی اصولگرا به عنوان رئیس جمهور اصلاح طلب سعی در ناکارآمد نشان دادن دولت اصلاح طلب را داشته اند.
البته شاید بتوان گفت که نه جریانات اصلاح طلب و نه اصولگرا هیچ کدام مانند گذشته مقبولیت قدیم را در میان مردم ندارند که این موضوع نشان می دهد این جریانات نیاز به بازسازی برای رضایت عمومی دارند تا اعتماد اجتماعی و سرمایه های اجتماعی خود را بدست آورند منتهی اصولگرایان و محافظه کاران به جای اصلاح امور خودشان، مسئولیت ناکارآمدی ها را به طور غلطی متوجه مقابل می دانند. این در واقع برای آن ها یک دستاورد محسوب نمی شود شاید در کوتاه مدت مردم را به اینگونه فریب دهند اما با پاسخ منفی جامعه روبه رو خواهند شد.
وی ادامه داد: جریان محافظه کار همیشه سعی دارد آنچه را که وجود دارد حفظ نماید و قدرتی را که بدست آورده برای خود نگاه دارد.
همچنین شرایطی را که باعث شده تا به وسیله آن به قدرت برسد را نیز حفظ نماید و این را تحت عنوان حفظ اصول بیان می کند در حالیکه اگر اصلاحات صورت نگیرد حتما نظام آسیب خواهد دید. بنابراین اصلاح طلبان طرفداران واقعی جمهوری اسلامی هستند که می خواهند این نظام باقی بماند.این در حالیست که برخی این اصلاحات را مغایر با منافع خود می بینند و با آن مقابله می کنند و شما این مقابله را به شکل دیگری در جامعه می بینید و حس می کنید این مقابه ها در واقع مجادلات شخصی است. اگر رقابتی وجود دارد بایستی بر اساس برنامه صورت گیرد نه آنکه بر اساس رقابت اشخاص باشد. تا مردم بتوانند از میان برنامه های طراحی شده انتخاب کنند که رقابت در این صورت معنا پیدا می کند.
کمالی تاکید داشت: اصلاح طلبی یعنی کسی که فردایش بهتر از امروز باشد . همه افرادی که برای اصلاح و بهبود امور تلاش می کنند و می خواهند نواقص را برطرف نمایند، اصلاح طلب فرض می کنیم. برخی می گویند این دیدگاه فلسفی موثر نیست اما بایستی بدانید که از نگاه فلسفی می خواهند خارج شوند و به دنبال محدودیت هایی هستند که منافع برخی از اشخاص و گروه ها را تامین کند ولی در مجموع کاملا همسو با اصلاحات جامعه نیست.
وی افزود: اکنون اصلاح طلبان تصمیم گرفته اند که به غیر از کاندیدای اصلاح طلب کسی دیگر را جایگزین نکنند و بنا نیست بین بد و بدتر کسی انتخاب شود. اگر شرایط برای یک انتخابات آزاد و رقابتی انجام شود کاندیدای اطلاح طلب تمام عیار مطرح است. و اگر چنین چیزی رخ ندهد نمی توانیم راهنمای غلط برای مردم باشیم چرا که حق با مردم است.
کمالی ادامه داد: آن هایی که می گویند اصلاح طلبان به اندازه کافی به مردم ضربه زده اند و دیگر اجازه نخواهیم داد عرض اندام کنند بایستی ببینیم خودشان این اجازه را دارند که به ما اجازه دهند یا خیر. نکته دوم آن است که آن ها به خاطر عملکرد خوب یا بد داوری نمی کنند بلکه بخاطر این موعظه می کنند که رقیبشان در صحنه حضور پیدا نکند. داوری و تشخیص با مردم است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه نظامیان بخواهند در صحنه انتخابات حضور پیدا کنند مشکلی نیست اما اینکه از بودجه دستگاه های نظامی برای مطرح شدن در انتخابات استفاده کنند خلاف است. یعنی دستگاه هایی که وظیفه دفاع از سرزمین و آرای مردم و حقوق مردم را بر عهده دارند اعم از ارتش ، سپاه و … موظف اند که در انتخابات هیچ دخالتی نداشته باشند و حرکتشان در جهت یک گروه و جناح خاص خلاف شرع و قانون است. اما این به شرطی است که فرد کاندیدای نظامی بازنشسته باشد و یا دیگر در آن دستگاه نظامی فعالیتی نداشته باشد.