واکسن خوراکی کرونا، آماده جهت فاز آزمایشات حیوانی/ گامی دیگر در علم دارو سازی با تولیدواکسن زنده درایران

واکسن خوراکی کرونا، آماده جهت فاز آزمایشات حیوانی/ گامی دیگر در علم دارو سازی با تولیدواکسن زنده درایران
آبان 15, 1400
489 بازدید

سرپرست مرکزتحقیقات علوم اعصاب کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی اراک خبر داد؛ واکسن خوراکی کرونا، آماده جهت فاز آزمایشات حیوانی/ گامی دیگر در علم دارو سازی با تولیدواکسن زنده درایران اراک– سرپرست این مرکزتحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی اراک گفت: واکسن خوراکی کرونا در این مرکزدر حال ساخت است و مطالعات حیوانی میزان ایمنی زایی آن رامشخص […]

سرپرست مرکزتحقیقات علوم اعصاب کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی اراک خبر داد؛
واکسن خوراکی کرونا، آماده جهت فاز آزمایشات حیوانی/ گامی دیگر در علم دارو سازی با تولیدواکسن زنده درایران

اراک– سرپرست این مرکزتحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی اراک گفت: واکسن خوراکی کرونا در این مرکزدر حال ساخت است و مطالعات حیوانی میزان ایمنی زایی آن رامشخص خواهد کرد.

دکتر حمیدرضامهاجرانی در گفت وگو با خبرنگار سایت خبری چشم براه؛ در مورد روند تاثیر واکسن خوراکی کرونا در انسان اظهار کرد: پروتئین اتصالی ویروس کرونا هنگام مصرف؛ توسط سیستم ایمنی بدن شناسایی می شود و ایمنی لازم را ایجاد می کند.
وی افزود: خوراکی بودن این واکسن موجب تحریک و ترشح آنتی بادی هایی می‌شود که علاوه برمخاط گوارشی با آزاد شدن در مخاط ریه برخلاف سایر واکسن‌های موجود، از ناقل بودن فرد جلوگیری می‌کند.
مهاجرانی ادامه‌داد: سیستم تنفسی در صورت استفاده از واکسن‌های دیگر، ضدعفونی نمی شود، اما با توجه به وجود محور ایمنی‌ بین دستگاه گوارش و دستگاه تنفسی که به آن محور روده_ ریه یا گوارش_ریه می‌گویند، پس از مصرف این واکسن، سلول‌های ایمنی از طریق این محور و سیستم لنفاوی به سمت ریه ها می روند و ریه ها را از ویروس خالی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: واکسن ها در طی دوران تکامل‌شان به سمت استفاده از مواد تقویت کننده واکسن به نام “ادجوانت” که یک مکمل عملکرد واکسن محسوب می‌شود، رفتند. ادجوانت ها دربسیاری موارد، موادی غیرطبیعی و شیمیایی هستند ولی در ساختار این واکسن خوراکی، از پروبیوتیک‌هایی همراه با پروبیوتیک اصلی استفاده شده که نقش ادجوانت را ایفا می‌کنندوموجب تحریک غیراختصاصی سیستم ایمنی هم می شوند و بر این اساس توانستیم از مصرف یک ادجوانت شیمیایی در این واکسن جلوگیری کنیم.
مزیت های عمده واکسن خوراکی پروبیوتیک درمقایسه با واکسن های تزریقی شامل سادگی وسهولت مصرف توسط اعضای خانواده بدون مراجعه به مراکزواکسیناسیون، قیمت پایین، تنظیم راحت تر دوز واکسن و عدم نیازبه شرایط نگهداری دردمای زیرصفر می باشد.