مرمت امامزاده سلطان سید احمد هزاوه پایان یافت

مرداد 22, 1401
139 بازدید

مرمت امامزاده سلطان سید احمد هزاوه پایان یافت   اراک –پایگاه خبری چشم براه: رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اراک از پایان مرمت بنای تاریخی امامزاده سلطان سید احمد در روستای هزاوه خبر داد. به‌گزارش خبرنگار پایگاه خبری چشم براه؛ به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، محمدعلی […]

مرمت امامزاده سلطان سید احمد هزاوه پایان یافت

 

اراک –پایگاه خبری چشم براه:
رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اراک از پایان مرمت بنای تاریخی امامزاده سلطان سید احمد در روستای هزاوه خبر داد.

به‌گزارش خبرنگار پایگاه خبری چشم براه؛ به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، محمدعلی آقازیارتی‌ گفت: عملیات مرمت امامزاده سلطان احمد هزاوه در دو مرحله و با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و۵۰۰ میلیون ریال به پایان رسید.

وی افزود: مرمت بنای امامزاده سلطان احمد هزاوه از اواخر فروردین ماه سال جاری آغاز و در دو مرحله شامل: مرمت و دفع نم (زهکش و ناکش) در حدفاصل دیوارهای سازه‌ای بیرونی بنا مرمت و ایزوله از ناحیه پی، دوخت و دوز ترکهای موجود در زیر بازشوها، خالی نمودن بندهای فرسوده در نما، مرمت موردی آجرهای فرسوده و اجرای آجرهای تاریخی یخ بر شده در نما و در نهایت اجرای بندکشی با استفاده از ملات سنتی (با افزودن شیره آهک)، برداشت کف فرش آجری پیرامونی و اجرای کف‌فرش جدید با توجه به ایزوله کردن سراسری محوطه و مرحله دوم مرمت این بنای تاریخی کف سازی و سنگ فرش محوطه دور امامزاده بود که عمده آسیب آن بر اثر رطوبت و احداث استخر و کانال آب انتقالی برای شرب مزارع وابسته به بقعه بود که تمامی موارد رفع و اصلاح شد.

وی ادامه داد: این بنای تاریخی مربوط به دوره ایلخانی است که در دوره قاجار بخش‌هایی به آن الحاق شده است، بنا دارای یک گنبد مخروطی از نوع رک ترک چین است و از یک فضای چهارضلعی تشکیل شده است. ورودی بنا در ضلع شمال قرار دارد و عمده تزئینات آن آجرکاری و کاشی کاری است.

آقازیارتی اظهار کرد : امامزاده سید احمد روستای هزاوه به شماره ۳۰۱۳۲ در تاریخ ۸۹/۱۱/۱۹ ۱۳در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.