والدین بدانند؛ طرح پیشگیری و غربالگری از تنبلی چشم کودکان ۳تا۶سال در استان مرکزی آغاز شد

والدین بدانند؛ طرح پیشگیری و غربالگری از تنبلی چشم کودکان ۳تا۶سال در استان مرکزی آغاز شد
مهر 2, 1400
566 بازدید

  اراک– مدیرکل بهزیستی استان مرکزی گفت: همزمان باسراسر کشر طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان ۳ تا ۶ سال در استان مرکزی آغاز شد. زهرا امینی در گفت‌وگو با خبرنگار سایت خبری چشم براه، هدف از اجرای این طرح را کاهش شیوع تنبلی چشم از طریق تشخیص و درمان به موقع کودکان ۳ تا […]

 

اراک– مدیرکل بهزیستی استان مرکزی گفت: همزمان باسراسر کشر طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان ۳ تا ۶ سال در استان مرکزی آغاز شد.

زهرا امینی در گفت‌وگو با خبرنگار سایت خبری چشم براه، هدف از اجرای این طرح را کاهش شیوع تنبلی چشم از طریق تشخیص و درمان به موقع کودکان ۳ تا ۶ سال عنوان کرد و افزود: تنبلی چشم عمومأ قبل از سن ۶ سالگی ایجاد می شود و هرچه درمان چشم تنبل عقب بیفتتد احتمال به دست آوردن بینایی کامل کمتر می شود. بعداز ۱۲ سالگی هم در مان اثری در بهبود چشم ندارد.

امینی اظهار کرد: تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است که در صورت عدم تشخیص به موقع فرد از یک یا دو چشم کم بینا و نابینا خواهد شد. و تنبلی چشم در ۲ تا ۳ درصد از کودکان دیده می شود.

وی افزود: در سال گذشته ۴۴ هزار و ۴۲۷ کودک در ۲۵۱ پایگاه سنجش بینایی در استان مرکزی مورد غربال قرار گرفتند.
امینی اضافه کرد: از این تعداد ۱۶۸ کودک آمبلیوپ و ۷۴۶ سایر اختلالات بینایی شناسایی شدند.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی، هدف از اجرای این طرح را کاهش و تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی از طریق تشخیص و درمان به موقع کودک ۶ تا ۳ سال عنوان کرد و بیان داشت: سال جاری در اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم، رعایت پروتکل های بهداشتی در پایگاه های الزامی است. و امسال ۱۹۲ پایگاه غربالگری کار سنجش را در استان مرکزی انجام می‌دهند. همچنین ۱۴ ارتومتریست و۵ چشم پزشک در این طرح همکاری دارند.

وی خاطرنشان کرد: در صورت تشخیص تنبلی چشم تا سن ۱۰ سالگی پیگیری وضعیت بینایی و تغییرات عیوب انکساری چشم کودک خود باشید و به توصیه های متخصصین در خصوص بستن چشم کودکتان عمل کنید و در صورت تجویز عینک توسط متخصص، کودک را به استفاده مرتب از آن تشویق کنید و طبق دستور متخصص عمل کنید.

مدیر کل بهزیستی استان مرکزی بیان داشت: والدین دارای کودکان ۳ تا ۶ سال با در دست داشتن شناسنامه به پایگاه های تنبلی چشم در استان مراجعه کنند. و تمامی مجتمع‌های بهزیستی و خانه های بهداشت به عنوان پایگاه های تنبلی چشم آماده فعالیت می باشد.