۳ برابری ظرفیت مراتع استان مرکزی «چرا» انجام می‌شود

آبان 21, 1400
430 بازدید

معاون منابع طبیعی استان مرکزی: ۳ برابری ظرفیت مراتع استان مرکزی «چرا» انجام می‌شود اراک– معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: ۳ هزارو۸۹۸ پروانه مرتع‌داری انفرادی؛مشاع و شورایی برای چرای ۵۰۰ هزار دام در مراتع استان مرکزی صادر شده؛ اکنون ۳ برابر این ظرفیت در مراتع استان «چرا» انجام می‌شود. […]

معاون منابع طبیعی استان مرکزی:
۳ برابری ظرفیت مراتع استان مرکزی «چرا» انجام می‌شود

اراک– معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: ۳ هزارو۸۹۸ پروانه مرتع‌داری انفرادی؛مشاع و شورایی برای چرای ۵۰۰ هزار دام در مراتع استان مرکزی صادر شده؛ اکنون ۳ برابر این ظرفیت در مراتع استان «چرا» انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار سایت خبری چشم براه؛ قربانعلی فتحی با اشاره به اینکه اکنون یک میلیون و ۷۳۱ هزار رأس دام در مراتع استان مرکزی چرا می‌کنند که خارج از ظرفیت است؛ اظهار کرد؛ ۳۹ هزار و ۱۲۲ نفر بهره‌بردار ذیحق در این اراضی شناسایی شده است.

وی مساحت مراتع ملی استان مساحت مراتع ملی استان مرکزی را ۲ میلیون و ۳۰ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: یک میلیون و ۸۳۲ هزار هکتار از اراضی ملی استان مرکزی ممیزی مرتع شده است.

فتحی گفت: براساس ابلاغ دفتر امور مراتع سازمان، ممیزی تمامی اراضی ملی باید تا پایان سال جاری (سال ۱۴۰۰)  انجام و نسبت به شناسایی دامداران مراتع اقدام شود که در این راستا اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نسبت به انشار آگهی ممیزی برای مراتع ییلاقی در فصل خود اقدام و انتشار آگهی مراتع قشلاقی نیز در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: بر اساس ماده ۴۷ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت صاحبان پروانه چرای دام هرساله باید نسبت به تمدید پروانه چرای دام خود اقدام کنند که این عوارض سالانه از طریق منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌های استان مرکزی به مرتعداران اعلام و ابلاغ می‌شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اظهار کرد: صاحبان پروانه چرای دام که دارای بدهی سنواتی هستند بر اساس بخشنامه معاون وزیر و رئیس سازمان جنگل‌ها،مراتع و آبخیزداری کشور تا هشتم آذرماه سال جاری باید نسبت به پرداخت بدهی پروانه چرای خود اقدام کنند تا مشمول بخش الف از فصل چهارم اصلاحیه شیوه نامه فنی و اجرایی ضوابط و شرایط بهره‌برداری از مراتع کشور نشوند.

فتحی افزود: مرتعداران در صورت عدم تمدید تا تاریخ مذکور، پروانه چرای دامشان ابطال و مرتع بلامعارض و از ورود دام به اراضی ملی جلوگیری می‌شود.