۳اثرتاریخی استان مرکزی تعیین محدوده شد

۳اثرتاریخی استان مرکزی تعیین محدوده شد
آذر 1, 1400
426 بازدید

۳اثرتاریخی استان مرکزی تعیین محدوده شد اراک– مدیرکل میراث فرهنگی؛ گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: ۳ اثر تاریخی استان مرکزی تعیین محدوده شده و نقشه محدوده جهت مراحل قانونی به استاندار مرکزی ابلاغ شد. به گزارش خبرنگار سایت خبری چشم براه؛ به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی […]

۳اثرتاریخی استان مرکزی تعیین محدوده شد

اراک– مدیرکل میراث فرهنگی؛ گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: ۳ اثر تاریخی استان مرکزی تعیین محدوده شده و نقشه محدوده جهت مراحل قانونی به استاندار مرکزی ابلاغ شد.

به گزارش خبرنگار سایت خبری چشم براه؛ به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی؛ مصطفی مرزبان اظهار کرد: ۳ اثر تاریخی در این استان تعیین محدوده شده و نقشه محدوده عرضه عرضه حریم و ضوابط حفاظتی و معماری آن نامه‌ای از سوی وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی به استانداری مرکزی ابلاغ شد.

وی افزود: این آثار بر مبنای  اجرای بند ۱۲ از ماده ۳ ‌قانون اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی کشورمصوب ۱۳۶۷ و مواد مربوطه از قانون راجع‌ به حفظ آثار ملی مصوب سال ۱۳۰۹ و نظام‌نامه اجرایی آن، نقشه محدوده عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی و معماری مربوط به آثار ملی فرهنگی‌تاریخی تعیین محدوده شده‌ است.

وی بیان داشت: این بناها شامل «قلعه شاهزاده عبداله» به شماره ثبت ملی ۲۷۸۳۸ ، «بارک امیر حشمت» (ارگ تاریخی میشیجان) به شماره ۲۹۷۰۵  و «اندورنی بارک امیرحشمت»  به شماره ۳۳۲۳۵  است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی خاطرنشان کرد: محدوده حریم آثار مذکور تحت حفاظت و نظارت میراث فرهنگی است و هرگونه دخل و تصرف در محدوده حریم و تخلف از ضوابط حفاظتی مقرر، برابر مواد ۵۵۸ تا ۵۶۹ قانون مجازات اسلامی جرم محسوب می‌شود.
مرزبان گفت: در فرآیند برنامه‌ریزی برای ابنیه، مجموعه‌ها و محوطه‌های تاریخی، تشریح خطوط عرصه حریم این آثار به‌ منزله بخشی از شناسایی و توصیف محسوب شده و تعریف حریم و وضع مقررات مربوط به نواحی مختلف واقع در آن بخشی از ارزیابی  در خصوص زمینه‌های قانونی ورود به موضوع حفاظت از اثر به شمار می‌رود.
وی خاطرنشان کرد: حریم‌های میراث‌فرهنگی علاوه بر اهمیتی که به لحاظ ملزومات قانونی برای بناها و محوطه‌های تاریخی دارند، برای انسجام محوطه‌های تاریخی و میراث‌فرهنگی مهم است و تعریف نادرست حریم که به‌ روشنی تمامی جنبه‌های قانونی و برنامه‌ریزی مرتبط با آینده اموال فرهنگی را در نظر نگرفته است، خطرآفرین خواهد بود.