کلیات طرح مرمت و بهسازی خانه تاریخی محسنی اراک تصویب شد

کلیات طرح مرمت و بهسازی خانه تاریخی محسنی اراک تصویب شد
آذر 21, 1400
414 بازدید

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی خبر داد، کلیات طرح مرمت و بهسازی خانه تاریخی محسنی اراک تصویب شد اراک– مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی از تصویب نهایی کلیات طرح مرمت و بهسازی خانه تاریخی محسنی اراک خبر داد و گفت: با تصویب نهایی این طرح مرمت واحیا با نظارت اداره کل […]

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی خبر داد،

کلیات طرح مرمت و بهسازی خانه تاریخی محسنی اراک تصویب شد

اراک– مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی از تصویب نهایی کلیات طرح مرمت و بهسازی خانه تاریخی محسنی اراک خبر داد و گفت: با تصویب نهایی این طرح مرمت واحیا با نظارت اداره کل میراث فرهنگی و منابع مالی بنیاد خیریه محسنی در دستور کار قرار گرفت.

مصطفی مرزبان اظهار کرد: این اثر تاریخی که بزرگ‌ترین خانه تاریخی استان مرکزی به شمار می رود، دارای یک حیاط اصلی و ۵ حیاط اختصاصی است که با بهره گیری از روش معماری ایرانی احداث شده و دارای تزئینات عمده آجرکاری، کاشی‌کاری، گچبری و… است. هم اکنون حدود ۵ هزار متر مربع از این بنا باقی مانده است.

وی افزود: در سال جاری مرمت اضطراری دیوار پیرامون بنا و نیز اتاق‌های ضلع شرقی بنا با اعتباری بالغ بر پنج میلیارد ریال توسط اداره کل میراث فرهنگی مرمت شده است و برآورد اعتبار برای مرمت کامل این بنا در دست تهیه است.

مرزبان خاطرنشان کرد: مرمت های اضطراری بنا، تقویت و لزوم استحکام‌بخشی پی ها، مرمت سازه ها از مهمترین عملیات مورد نیاز برای تکمیل این خانه تاریخی به شمار می‌رود.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، در نشست شورای فنی استان کلیات طرح احیا بنای تاریخی خانه محسنی با کاربری فرهنگی و نگاه ویژه به موضوع توسعه انسانی مورد تصویب قرار گرفت.