تجلیل از بانوی پیشکسوت ۸۰ ساله صنایع دستی سفالگری سنتی در روستای «برجک» خمین

تجلیل از بانوی پیشکسوت ۸۰ ساله صنایع دستی سفالگری سنتی در روستای «برجک» خمین
بهمن 2, 1400
580 بازدید

تجلیل از بانوی پیشکسوت ۸۰ ساله صنایع دستی سفالگری سنتی در روستای «برجک» خمین   اراک– آیین تجلیل از زن هنرمند پیشکسوت صنایع دستی در آستانه سالروز تولد حضرت فاطمه(س) و میلاد حضرت امام خمینی(ره) در روستای «برجک» خمین برگزار شد. به گزارش خبرنگار سایت خبری چشم براه، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع […]

تجلیل از بانوی پیشکسوت ۸۰ ساله صنایع دستی سفالگری سنتی در روستای «برجک» خمین

 

اراک– آیین تجلیل از زن هنرمند پیشکسوت صنایع دستی در آستانه سالروز تولد حضرت فاطمه(س) و میلاد حضرت امام خمینی(ره) در روستای «برجک» خمین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سایت خبری چشم براه، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خمین گفت: در این مراسم از بانوی هنرمند ۸۰ ساله معروف به «خاله عذرا»، که رشته منسوخ شده سفالگری سنتی در روستای برجک را احیا کرده است به همراه سه تن دیگر از هنرمندان صنایع دستی این روستا در رشته سفالگری سنتی با اهدای لوح تقدیر تجلیل شدند.

علی مشهدی افزود: این بانوی هنرمند پیشکسوت صنایع دستی، تعداد زیادی از بانوان و جوانان روستای برجک شهرستان خمین که خاستگاه تولید ظروف سفالی به نام «دوگوله برجکی» است آموزش داده است.

وی با اشاره به اینکه شیوه و مهارت ساخت دوگوله برجکی بعنوان یک اثر ناملموس در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است افزود: «مهارت تولید سفال برجک شهرستان خمین به عنوان نمونه ای از هنر ارزشمند سفالگری بدون چرخ به ثبت ملی رسید.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خمین ادامه داد: این روستا با قدمت تاریخی ۱۰۰ سال در این رشته فعالیت تولیدی بسیار بالایی داشته است و کلیه مراحل تولید این رشته صنایع دستی از جمله تهیه خاک، ورز دادن گل، ساخت و پخت سفالینه ها توسط بانوان این منطقه انجام می‌شده است .

مشهدی افزود: خانم عذرا حمزه لو تنها هنرمند ۸۰ ساله در روستای برجک است که با همکاری اداره کل استان دوره آموزشی در این رشته برای ۳۰ نفر از علاقمندان برگزار شد و از سال ۹۹ کارگاه تولیدی این رشته مجددا احیا شد.