گفتگوي اختصاصي هفته نامه چشم به راه با حامد آجرلو ، عضو شوراي پنجم و کانديداي شوراي ششم کلانشهر اراک

گفتگوي اختصاصي هفته نامه چشم به راه با حامد آجرلو ، عضو شوراي پنجم و کانديداي شوراي ششم کلانشهر اراک
خرداد 24, 1400
607 بازدید

حامد آجرلو ، عضو شوراي پنجم و کانديداي شوراي ششم کلانشهر اراک در گفتگوي اختصاصي با هفته نامه چشم به راه: در خصوص عملکرد خودم در شوراي شهر بهتر است مردم و دستگاه هاي نظارتي نمره دهند • مديريت و توسعه حوزه شهري وظيفه خطيري است که تنها دلسوزي مي طلبد • تلخ تر از […]

حامد آجرلو ، عضو شوراي پنجم و کانديداي شوراي ششم کلانشهر اراک
در گفتگوي اختصاصي با هفته نامه چشم به راه:
در خصوص عملکرد خودم در شوراي شهر بهتر است مردم و دستگاه هاي نظارتي نمره دهند
• مديريت و توسعه حوزه شهري وظيفه خطيري است که تنها دلسوزي مي طلبد
• تلخ تر از همه رفتاري بود که 8 نفراعضاي ليست اميد با 3 نفر ديگر در شوراي شهر داشتند
• کاش انتخاب آقاي سعيد بياتيان از ابتداي 4 سال گذشته صورت پذيرفته بود
مدیریت و توسعه حوزه شهری وظیفه خطیری است که تنها دلسوزی می طلبد و اگر کسی با نگاه های حزبی در این جایگاه ورود پیدا کند قطعا نتیجه مفیدی برای شهر و مردم نخواهد داشت. در این خصوص هفته نامه چشم به راه با یکی از اعضای شورای پنجم شهر اراک به گفتگو پرداخته که در ادامه خواهید خواند:
حامد آجرلو ، یکی از اعضای شورای پنجم کلانشهر اراک عنوان کرد: در مورد عملکرد خودم در شورای شهر بهتر است که مردم و دستگاه های نظارتی به آن نمره دهند. بنده همیشه سعی داشته ام در این مدتی که در شورای شهر اراک خدمت می کردم آبروی افرادی که به بنده اعتماد کرده و رای داده اند را حفظ نمایم.
وی افزود: وجود و حضور جوانان در شورای شهر اراک باعث می شود تفکری نو در جامعه ایجاد شود و هر چه تعداد جوانان بیشتر باشد خیلی به روز تر و با دید باز تر می توانیم شورا را پیش ببریم. بنده این موضوع را تاکید می کنم که تمامی افراد حاضر در شورای شهر نباید تنها جوانان باشد بلکه حضور تعدادی افراد با تجربه در کنار جوانان نیز لازم است.
قطعا شور و نشاط یک جوان در کنار تجربه فردی که در این زمینه کار کرده می تواند کمک بزرگی به این شهر کند و امید دارم که در دوره بعدی شورای شهر اراک قالب اعضا از میان جوانان باشد. بنده به عنوان کوچکترین فرد شورا سعی کرده ام همواره رفتارم مورد انتقاد مردم نباشد و اعتماد مردم را نسبت به حضور جوانان در این جایگاه را از بین نبرم. یکی از مزیت حضور جوانان در این جایگاه مشارکت راحت تر در کار تیمی است. افراد مسن سخت تر می توانند با این موضوع کنار بیایند چرا که ویژگی محافظه کارانه غالب بر تصمیمشان خواهد بود. با این نگاه اگر جوانان بتوانند ورود پیدا کنند قطعا تاثیر بزرگی در توسعه شهری خواهیم داشت.
آجرلو تاکید داشت: ما سه نفر در مقابل طیفی قرار داشتیم که اکثریت جمع را تشکیل داده بودند. همین موضوع باعث ظشده بود اکثر کمیسیون ها را مابین خودشان تقسیم کنند و اگر کاری بود که اضافه بر تعدادشان انجام می گرفت، در نهایت به ما سه نفر محول می گردید. در کل این تفکر را داشتند که در کمیسیون ها از ما سه نفر به ندرت استفاده شود.
اگر در این دوره 4 ساله قرار بود کمیسیونی به من محول می گردید بهترین گزینه کمیسیون عمران بود که با توجه به دانش و توانایی لازم قطعا موفقیت های بسیاری در این زمینه نشان می دادم ولی خب این کمیسیون به طور کامل به ما محول نگردید. کمیسیون ها بین 11 نفر تقسیم نمیشد و معمولا بین 8 نفری که از یک طیف در شورای شهر اراک بودند واگذار می شد. با اضافه شدن کمیسیون ها ما این شانس را پیدا کردیم تا کمیسیونی به ما محول شود که کمیسیون املاک و گردشگری در حیطه وظایف بنده قرار گرفت.
در بخش املاک شهرداری اتفاقات قبل از کمیسیون و بعد از آن بسیار متغیر بوده که عملکرد بنده با این کمیسیون محرز است. سال اول بودجه، تملکات شهرداری 25 میلیارد بود که در سال سوم و چهارم که به بنده محول شده بود به 60 میلیارد و 100 میلیارد رسید که نشان از پیگیری در این کمیسیون که خلاهای آن کاملا بررسی شده بود آن حقی که باید در آن بخش زنده می شد را ما انجام دادیم. یکی دیگر از کارهایی که در کمیسیون روال کردیم و از این به بعد به طور کامل در تمام ادوار اجرا خواهد شد، اولویت خرید شهرداری در املاکی که بودجه اختصاصی داشته، است.
شاید قبلا هر کسی با قدرتی که داشت و یا حمایت هایی که می شد میتوانست در هر کجای شهر قسمتی را برای شهرداری تملک کند اما ما بنا را به گونه ای قرار دادیم که یک جا تملک صورت بگیرد تا معابر با سرعت بیشتری باز شوند که در نهایت به بازگشایی مسیر سیدالشهدا منجر شد و این هدفمندی سبب شد تا منابع شهری خیلی بهتر مورد استفاده قرار گیرد و ارزشمند تر کار شود. حامد آجرلو ادامه داد: اگر از سال اول کمیسیون ها به افرادی که تخصص لازم را داشتند محول میشد شاید اتفاقات بهتری رخ می داد هر چند که دو سال آخر دوره این اتفاق افتاد ولی اگر از ابتدا چنین میشد وضعیت بسیار بهتر بود.
وی اذعان داشت: یکی از مشکلاتی که شورای پنجم داشت نگاه حزبی اکثریت شورا بود که نمی گذاشت تصمیمات شهری جدا از نگاه سیاسی و حزبی صورت بگیرد که این مساله بزرگترین ضعف شورای پنجم اراک بود.
شاید دلیل اصلی تجربه کم در این زمینه بود چرا که تابحال هیچ دوره ای در شورا با یک حزب تعیین شده ورود پیدا نکرده بود. در واقع نگاه حزبی سبب شد تا از پتانسیل کامل افراد در این دوره استفاده نشود.
بنده اگر برای دوره جدید نیز بخواهم ورود پیدا کنم معتقدم افکار و عقاید سیاسی را در پشت درب شورا بگذارم و کار تیمی و مدیریت شهری را جدا از حزب بدانم.
آجرلو اضافه کرد: در این چهار ساله خیلی از انرژی ها ماند و نتوانستیم کاری انجام دهیم در ادامه اگر برای دوره جدید رای بیاورم خیلی خوشبین هستم تا آن کارهای باقی مانده را به اتمام برسانم.
وی افزود: در حوزه گردشگری اتفاق خیلی خوبی که رخ داد موضوع دره گردو بود که حدود 82 هکتار ازآن به شهرداری واگذار شد و اکنون یک مکان تفریحی خوب و فرصت سرمایه گذاری بزرگ را ایجاد کرده ایم. در چهار سال آینده باید به حوزه خدمات شهری بیشتر رسیدگی شود و اراک نیاز به زیبایی ظاهری خوب دارد.
در حوزه فرهنگی شرایط به آن سبکی که بنده دوست داشتم پیش نرفت اما یک طرح جامع 20 ساله برای حوزه فرهنگی اراک لازم است. معمولا بودجه حوزه فرهنگی شهرداری 9 میلیارد است که خیلی چشمگیر نیست. اگر کار فرهنگی فقط در حد یک بنر زدن در شهر باشد اصلا جوابگو و مفید نیست اما با توجه به این بودجه کم لازم است NGO های مختلف فرهنگی در این زمینه همراه شهرداری ورود پیدا کنند.
وی ادامه داد: گزینه های متعددی در انتخاب شهردار اراک عنوان کردیم و شاید مهمترین مشکل ما آرمانی فکر کردن برای انتخاب شهردار بود که کارهای نیمه تمام شهر را به اتمام برساند. اما تجربه ثابت کرد که نمی توان از این رویه که یک شهردار بین المللی برای اراک انتخاب کنیم نتیجه گرفت. یکی از شعارهای بنده برای انتخاب شهردار بومی بودن و در داخل بدنه شهرداری بودن شهردار است. گزینه آقای بیاتیان با توجه به محوریت هایی که عنوان کردم بسیار مناسب بود و عملکرد خوبی را در این چند ماهه اخیر از خود نشان داد.
البته ما قدردان زحمات شهردارهای پیشین نیز هستیم اما شهردار بومی با توجه به اینکه پتانسیل های شهری و نیروهای شهرداری را به خوبی می شناسد مناسب تر است. اکنون این اتفاق خوب افتاده ولی کاش این انتخاب از ابتدای 4 سال گذشته صورت می گرفت.
آجرلو متذکر شد: شورای دوره چهارم نامه ای برای عدم تیم داری شهرداری عنوان کرده بودند که در شورای پنجم پیگیر بودند که تیم داری انجام گیرد، شورای پنجم سعی کرد تا حدودی این مشکل را حل نماید. شورای پنجم تمام تلاشش را کرد تا تیم داری حرفه ای شهرداری تشکیل شود اما خب دست ما کمی در این زمینه بسته بود.
وی ادامه داد: در گذشته تیم والیبالی که وجود داشت نشاط اجتماعی خوبی در میان مردم ایجاد کرده بود که بنده معتقد هستم نبود این تیم برای شهر حیف است. در حال حاضر شورای شهر آمادگی لازم برای کمک به این تیم را دارد اما به دلیل منع قانونی دست ما کاملا بسته است.
آجرلو در پایان گفت: خاطرات شیرین و تلخ زیادی در این دوره داشتیم اما نمیدانم واقعا جایگاه شورا چه چیزی داشت که همگی سر یکدیگر داد و فریاد می زدند. تلخ تر از همه رفتاری بود که 8 نفر اعضای لیست امید با 3 نفر دیگر در شورای شهر داشتند. جالب اینجاست که در طیف ما منیت وجود نداشت و ما نیز برای کمک به این شهر و مردم پا پیش گذاشته بودیم.