مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی خبر داد، کشف سکه‌های تاریخی دوره الیمایید در شازند

شهریور 25, 1400
465 بازدید

اراک– مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی از کشف ۲۸ سکه متعلق به دوره الیمایید در شهرستان شازند خبر داد. به گزارش خبرنگار سایت خبری چشم به راه به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی مصطفی مرزبان اظهار کرد: در پی تفتیش یک باب […]

اراک– مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی از کشف ۲۸ سکه متعلق به دوره الیمایید در شهرستان شازند خبر داد.

به گزارش خبرنگار سایت خبری چشم به راه به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی مصطفی مرزبان اظهار کرد: در پی تفتیش یک باب خودرو سواری شخصی توسط ایستگاه بازرسی توره ۲۸ سکه تاریخی مسی مربوط به دوره الیمایید از ۶ متهم کشف و ضبط شد.

وی با اشاره به اینکه، این سکه های تاریخی در کنار تعدادی ظروف صنایع دستی و مجسمه در خودرو جاسازی شده بود افزود: بر اساس کارشناسی‌های فنی انجام شده از سوی کارشناسان زبده، اصالت اشیای مکشوفه تایید و قدمت آن‌ها دوران اشکانی و الیمایید تخمین زده شد.

مرزبان خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمامی سکه ها تحویل نیروی انتظامی شده است تا پس از طی مراحل قانونی کار شناسایی و تحقیق باستانی بیش تری بر روی آن ها صورت گیرد.

 

وی با بیان اینکه برخورد قاطع از هرگونه اقدام خلاف قانون افراد سودجو خواستار همکاری شهروندان در این خصوص شد و افزود: انتظار میرود هرگونه اقدام مشکوک و غیر قانونی در کمترین زمان اطلاع رسانی شود.

به گفته پژوهشگر و باستان شناس این سکه ها الیمایی یکی از حکومت‌های محلی دوره اشکانی در خوزستان, کهگیلویه و بویر احمد و حوزه های از لرستان و بختیاری بودند که بطور مستقل اقدام به ضرب سکه کردند.این سکه‌ها بیشتر از جنس مس هستند و با نقوشی چون لنگر؛ هلال ماه و ستاره تزیین شده‌اند.