برگزاری آیین سنتی و جشنواره «توت» در روستای خانک شهرستان تفرش

تیر 19, 1401
261 بازدید

برگزاری آیین سنتی و جشنواره «توت» در روستای خانک شهرستان تفرش   اراک– پایگاه خبری چشم براه: رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تفرش از برگزاری آیین سنتی و جشنواره «توت» با هدف تقویت و توسعه صنعت گردشگری و اقتصاد در روستای خانک خبرداد. به گزارش پایگاه خبری چشم براه، به نقل از روابط […]

برگزاری آیین سنتی و جشنواره «توت» در روستای خانک شهرستان تفرش

 

اراک– پایگاه خبری چشم براه:
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تفرش از برگزاری آیین سنتی و جشنواره «توت» با هدف تقویت و توسعه صنعت گردشگری و اقتصاد در روستای خانک خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری چشم براه، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، مریم کریم‌زاده گفت: آیین سنتی و جشنواره «توت» روستای خانک با حضور پرشور مردم این روستا و با هدف کمک به اقتصاد روستایی در روستای خانک شهرستان تفرش برگزار شد.
وی با بیان اینکه برپایی بازارچه‌های عرضه مستقیم محصولات و تولیدات روستایی از برنامه‌های جانبی جشنواره برای فروش مستقیم محصولات روستای خانک بود، خاطرنشان کرد: این جشنواره با محوریت توت و فرآورده‌های جانبی آن برگزار شد.

وی افزود: صنایع‌دستی و آداب و رسوم این منطقه نیز به شرکت کنندگان معرفی شد و تداوم چنین جشنواره هایی نقش موثری در جذب توریست و رونق صنعت گردشگری در این منطقه خواهد داشت.

کریم زاده، توسعه بازارچه‌های روستایی را منجر به معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های روستایی و عرضه مستقیم کالا دانست و افزود: برپایی بازارچه سنتی عرصه تولیدات روستایی روستای خانک، برگزاری آیین سنتی توت گردانی، اجرای موسیقی محلی و اجرای برنامه بازی و ورزش کودکان توسط گروه فرهنگی لبخند مهربانی با هنرمندی اصغر تنهایی هنرمند برگزیده کشوری و مربی بین‌المللی یوگای خنده از دیگر برنامه‌های این جشنواره بود.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تفرش گفت: روستای خانک که به بهشت گمشده معروف است در ۳۰ کیلومتری شهرستان تفرش در مسیر جاده ساوه – تفرش قرار دارد و از مناطق نمونه گردشگری طبیعی استان مرکزی به شمار می رود.

وی اضافه کرد: خانک دارای آب و هوای کوهستانی است و در منطقه‌ای کوهپایه‌ای قرار دارد. پوشش گیاهی آن پوشیده از درخت است و گیاهان دارویی فراوانی در این منطقه می‌رویند. همچنین این آب و هوا موجب رونق باغ‌ها و مزارع در روستا شده است. در زمین‌های پست و بلند این روستا باغات درخت گردو دیده می‌شود که زیبایی خاصی را به منطقه بخشیده‌اند. از دیگر محصولات روستا می‌توان به بادام، توت، زردآلو، آلو سبز، سیب و گیلاس اشاره کرد، اما به طور کلی اکثر میوه‌ها را می‌توان در این منطقه پرورش داد. خانک قطب تولید توت در کشور است.