رعایت ۲۷توصیه در مواقع آلودگی هوا

اردیبهشت 29, 1401
139 بازدید

مدیر گروه سلامت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی: رعایت ۲۷توصیه در مواقع آلودگی هوا     اراک–پایگاه خبری چشم براه: مدیرگروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک ۲۷ راهکاری که شهروندان جهت کمک به کاهش آلودگی هوا می توانند انجام دهند را بازگو کرد.   به گزارش پایگاه خبری چشم […]

مدیر گروه سلامت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی:

رعایت ۲۷توصیه در مواقع آلودگی هوا

 

 

اراک–پایگاه خبری چشم براه:
مدیرگروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک ۲۷ راهکاری که شهروندان جهت کمک به کاهش آلودگی هوا می توانند انجام دهند را بازگو کرد.

 

به گزارش پایگاه خبری چشم براه، به نقل از حسن مهرعلی گفت: رعایت و توجه به توصیه های بهداشتی در رزوهای آلوده را نباید شوخی گرفت.

وی در مورد استفاده از حمل و نقل عمومی بیان کرد: استفاده از وسیله نقلیه شخصی خود را به حداقل برسانید؛ استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و پیاده طی کردن مسیرهای کوتاه و خودداری از اضافه کردن حتی یک ماشین به جمع خودروهای ترددکننده در شهر اگر به عنوان یک فرهنگ جا بیافتد، سهمی به سزا درکاهش آلودگی هوا دارد.

وی تصریح کرد: رانندگی کردن هوشمندانه به این معناست که مطمئن شوید مصرف بنزین خودرو را به حداقل رسانده اید. رانندگی کردن در محدوده مجاز سرعت برای جلوگیری از افزایش مصرف سوخت و جلوگیری از سنگین شده بیش از حد خودرو با خارج کردن وسایل اضافی از ماشین از مصادیق رانندگی هوشمند هستند.

وی گفت: بررسی خودرو به طور منظم و تنظیم باد لاستیک اتومبیل دو راهکار دیگر در رابطه با کاهش آلودگی هوا توسط شهروندان است.

مهرعلی خاطرنشان کرد: خرید وسایل نقلیه کم مصرف و کارآمد،برنامه‌ریزی منظم سفرهای شهری و انجام برخی کارها بصورت دورکاری 3 گام مهم دیگر در کاهش آلودگی است.

براساس این گزارش‌، مدیرگروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ایجاد یک باغچه(درست کردن یک باغچه هرچند کوچک در خانه می تواند هوا را از آلودگی پاک کند)،. استفاده از رنگ‌های ساخته شده از آب،عدم استفاده و یا استفاده کمتر از مواد شیمیایی خطرناک،خاموش کردن چراغ‌ها و وسایل الکتریکی در مواقع غیر ضروری، استفاده از محافظ الکتریکی ،خرید باتری های قابل شارژ و استفاده از عایق در داخل و اطراف خانه (موتورخانه، لوله‌ها، پنجره‌ها و …) و همچنین پنجره‌های دوجداره، موجب جلوگیری از مصرف بی‌رویه انرژی به منظور گرم کردن خانه می‌شود و صرفه جویی در هزینه‌ها از راهکارهای دیگر در کاهش آلودگی هوا است.

وی افزود: استفاده از پتو و لباس گرم در زمستان،استفاده از انرژی خورشیدی،استفاده از گاز طبیعی به جای ذغال سنگ،خشک کردن لباس‌ها بطور طبیعی، استفاده از محصولات قابل بازیافت، صرفه‌جویی در مصرف کاغذ و خودداری از مصرف کیسه‌های پلاستیکی نیز از دیگر اقداماتی است که شهروندان می توانند در جهت کاهش آلودگی هوای محل زندگی خود انجام دهند.

وی تاکید کرد: همچنین شهروندان می توانند با انتخاب محصولات با بسته‌بندی حداقل، ترک سیگار، استفاده مجدد و بازیافت لوازم،خرید محصولات ساخته شده از مواد بازیافتی، کاهش استفاده از نامه های کاغذی و حذف کاغذ در نامه نگاری تجاری و استفاده از آب سرد به جای گرم(گاهی اوقات می‌توان به جای آب داغ، از آب سرد استفاده کرد. این اقدام موجب جلوگیری از مصرف سوخت‌های فسیلی برای ایجاد گرما می شود) در کاهش آلودگی هوایی که تنفس می کنند تاثیر بگذارند.

مهرعلی در پایان گفت : بدیهی است، روش‌هایی که در بالا به آنها اشاره شد، تنها روش‌های متوقف کردن آلودگی هوا نیستند. اما کاهش آلودگی هوا و محیط زیست نیازمند مشارکت گسترده شهروندان و دولت‌هاست. مسلما دولت‌ها بدون مشارکت و همکاری مردمانشان نمی‌توانند در کاهش آلودگی هوا موفق باشند و این نیازمند فرهنگ‌سازی از طریق آموزش روش‌هایی نظیر روش‌های فوق است.