گردهمایی درناهای خاکستری در تالاب میقان اراک

گردهمایی درناهای خاکستری در تالاب میقان اراک
آبان 16, 1400
484 بازدید

گردهمایی درناهای خاکستری در تالاب میقان اراک اراک– ۱۵ آبان روز درنا، زمان تجمع درنا‌های خاکستری در تالاب میقان اراک روز درنا نام گرفته است. به گزارش خبرنگار سایت خبری چشم براه؛ به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی؛ صنایع دستی استان مرکزی؛ در سال ۸۸ روز استانی درنا برای اولین بار توسط […]

گردهمایی درناهای خاکستری در تالاب میقان اراک

اراک– ۱۵ آبان روز درنا، زمان تجمع درنا‌های خاکستری در تالاب میقان اراک روز درنا نام گرفته است.
به گزارش خبرنگار سایت خبری چشم براه؛ به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی؛ صنایع دستی استان مرکزی؛ در سال ۸۸ روز استانی درنا برای اولین بار توسط موسسه زیست‌محیطی سبزاندیشان اراک به دلیل وجود پتانسیل بالای این منطقه و همچنین حضور ده‌ها هزار درنا در فصل سرد سال مطرح و مورد پذیرش کارگروه گردشگری استان قرار گرفت و از این رو به دلیل حضور بیش از ۱۲ هزار درنا در نیمه دوم سال در تالاب میقان هرساله این روز گرامی داشته می‌شود
نام گذاری این روز با هدف اطلاع رسانی، آموزش، آشنایی بیشتر مردم ، افکارعمومی و بهره برداران محیط زیست با پرندگان و تنوع زیستی ۱۵ آبان که بیشترین تجمع درناهای خاکستری در تالاب میقان اراک مشاهده می شود در استان مرکزی به نام روز درنا نامگذاری شده است.
هر سال با تغییر شرایط آب و هوایی در اواخر مهرماه،کوچ پرندگان مهاجر از سیبری به تالاب میقان اراک آغاز می شود که امسال به دلیل سرمای زودهنگام این مهاجرت در نیمه اول مهرماه کلید خورده است.
سالانه بین ۳۰ تا ۴۰ هزار پرنده مهاجر به تالاب میقان کوچ پاییزه دارند که از این تعداد هشت تا ۱۵ هزار پرنده از گونه درنای خاکستری است و حفظ تالاب میقان اراک به عنوان استراحتگاه میان راهی پرندگان مهاجراز اهمیت بالایی برخوردار است.
برخی از پرندگان مهاجر تا فرا رسیدن بهار در این تالاب می مانند اما ، تعدادی نیز با بارش نخستین برف سنگین این منطقه را ترک و به سمت مناطق جنوبی گرمسیری و شمال آفریقا پر می گشایند.