۱۵ اثر تاریخی-فرهنگی غیر منقول استان مرکزی در انتظار ثبت در فهرست آثار ملی

خرداد 18, 1401
153 بازدید

رئیس گروه حفظ بناهای میراث فرهنگی خبرداد؛ ۱۵ اثر تاریخی-فرهنگی غیر منقول استان مرکزی در انتظار ثبت در فهرست آثار ملی اراک–پایگاه خبری چشم براه: پرونده ۱۵ اثر تاریخی-فرهنگی غیرمنقول استان برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور، تهیه و مستندسازی شده است. به گزارش پایگاه خبری چشم براه؛ به نقل از روابط عمومی اداره […]

رئیس گروه حفظ بناهای میراث فرهنگی خبرداد؛

۱۵ اثر تاریخی-فرهنگی غیر منقول استان مرکزی در انتظار ثبت در فهرست آثار ملی

اراک–پایگاه خبری چشم براه:
پرونده ۱۵ اثر تاریخی-فرهنگی غیرمنقول استان برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور، تهیه و مستندسازی شده است.

به گزارش پایگاه خبری چشم براه؛ به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی،رئیس گروه حفظ و احیای بناهای تاریخی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با بیان مطلب فوق گفت: سال گذشته ۷ اثر استان از جمله ۳ آب انبار تاریخی در شهر آشتیان در فهرست آثار غیر منقول به ثبت ملی رسیده است.

اسماعیل شراهی افزود: پرونده ۱۵ اثر تاریخی استان شامل: قلعه جمشیدی نیم‌ور، قلعه اردمین ساوه، غارهای علی خورنده و گاو خور تفرش، قلعه روستای لریجان محلات، حمام روستای بازرجان، قلعه روستای بازرجان، نقوش صخره‌ای دره مروار روستای راوه دلیجان، حمام محله پایین روستای هزاوه، قنات حسن‌آباد کمیجان، محوطه عمردیل روستای راوه دلیجان، محوطه چشمه فاتمه روستای راوه دلیجان، قنات دوولی روستای راوه دلیجان و حمام چاله (اسلامی) خمین هستند که این پرونده‌ها آماده و مستندسازی شده و در انتظار تصویب است.

وی اظهار کرد: بیش از ۲۲۰۰ اثر تاریخی و محوطه باستانی در استان شناسایی شده که ۹۰۸ اثر در فهرست آثار ملی کشور و قنات ابراهیم‌آباد نیز در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: امسال نیز در استان ۱۵ پرونده از بناهای تاریخی استان برای ثبت ملی تهیه شده که ۷ مورد از این بناها مربوط به قلعه و حمام تاریخی است.
رییس گروه حفظ و احیای بناهای تاریخی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی خاطرنشان کرد: از ۱۵ پرونده‌ای که امسال تشکیل شده ۵ مورد در دلیجان، ۳ مورد تفرش، یک مورد در خمین، یک مورد آشتیان، دو مورد محلات و ساوه، یک مورد کمیجان و یک مورد روستای هزاوه شهرستان اراک است.